فعالین زیست‌محیطی مریوان به جرم حفاظت از طبیعت و درخواست تاسیس کارخانه‌ی بازیافت، بازداشت شدند

0
1467

ژینگەوان، بەگزارش خبرنگار ژینگەوان در شهرسیان مریوان، امروز، ۱۵ فروردین، طی شکایت شهرداری مریوان، تعدادی از فعالان زیست‌محیطی مریوان و منطقه‌ی “سَرشیو” مریوان، بازداشت شدند. این فعالان زیست‌محیطی به دلیل مخالفت با تصمیم نابجای شهرداری که منطقه‌ی طبیعی و تفریحگاه “سماقان” را برای سوزاندن و دفن زباله‌ی مریوان و سروآباد انتخاب کرده بود، حمایت خود را از مردم منطقه‌ی سَرشیو اعلام کرده بودند.

مدت ۲۰ روزی است کە در منطقه‌ی “سَرشیو” مریوان از شهرستان‌های استان کردستان صدای اعتراض‌هایی گسترده به گوش می‌رسد. گزارش‌ها حاکی از آن است که شهرداری مریوان در دره‌ای به اسم “سماقان” در منطقه‌ی “سَرشیو” مریوان و در مجاورت روستای “گُماره‌لَنگ”، قصد تخلیه‌ی زباله‌ی شهرهای مریوان و سروآباد و شهرک‌های هجرت و کانی‌دینار را دارد.

مردم این منطقه در اعتراض به این تصمیم ویرانگر شهرداری و برای حفاظت از طبیعت منطقه، با درخواست کارخانەی بازیافت، مدت بیشتر از ۲۰ روز است که در دره‌ی “سماقان” در چادرهایی اسکان گرفته‌اند و با توجه به تهدیدهایی که از سوی فرمانداری، شهرداری و ارگان‌های نظامی می‌شوند، به هیچ عنوان تصمیم ندارند آنجا را ترک کنند. حتی مدتی قبل حدود ۲۰ تن از آن‌ها بازداشت شده و پس از چند روز به قید وثیقه آزاد شده‌اند، اما تهدیدها همچنان ادامە دارد.

امروز هم بە دلیل شکایت شهردار مریوان از فعالان زیست‌محیطی، این افراد از طرف اداره‌ی اطلاعات و نیروی انتظامی مریوان، بازداشت شده‌اند: ((۱- شریف باجور ۲- نازار حق‌پرست ۳- حسن دل‌انگیز ۴- مظهر معینی ۵- ادریس راوند ۶- هیوا منوچهری.))

در تصاویر و فیلم‌هایی که توسط معترضین در فضای مجازی و شبکەهای ماهوارەای پخش شده است، مردم خشمگینی را خواهیم دید که در برابر ارگان‌های نظامی ایستادگی می‌کنند و جلوی ماشین‌آلات شهرداری می‌خوابند و به هیچ عنوان تسلیم این تصمیم نخواهند شد. همچنین شب و روز در چادرهایی دستساز و در هوای سرد و بارانی، از این مکان محافظت می‌کنند.

در بیانیه و پیام‌های اعتراضی آن‌ها نیز، خواستار حل بنیادی این مشکل بزرگ شده‌اند و از مردم تمامی مناطق روستایی مریوان می‌خواهند که به هیچ وجه نگذارند شهرداری از مناطق طبیعی آن‌ها برای تخلیه‌ی زباله استفاده نماید، بلکه با ساخت کارخانه‌ی بازیافت زباله، این معضل را حل کنند و این اعمال ضد محیط زیست شهرداری و فرمانداری مریوان را به شدت محکوم می‌کنند.

This slideshow requires JavaScript.