پرندگان حوضە تالاب کانی برازان مهاباد را بشناسیم

0
2959
 معرفی تالاب کانی برازان

تالاب برازان با وسعتی افزون بر ۹۰۷ هکتار در ۳۰ کیلومتری شمال مهاباد واقع شده و از سوی کمیته ملی طبیعت گردی ایران به عنوان نخستین سایت پرنده نگری در این کشور معرفی شده‌است. آب تالاب کانی برازان از رودخانه مهاباد تأمین شده و این رودخانه که از سد مهاباد جاری می‌شود پس از سیراب کردن تالاب کانی برازان راه خود را به دریاچه ارومیه ادامه می‌دهد.

بخش جنوبی تالاب در دامنه کوه قره داغ واقع گردیده و کوه مذکور و تپه باباحیدر بر آن مشرف هستند. به دلیل موقعیت توپوگرافی و وجود توده‌های نی‌زار، پذیرای بیشترین جمعیت پرندگان مهاجر آبزی و کنار آبزی از جمله گونه در خطر انقراض اردک سرسفید و گونه‌های حمایت‌شده اردک مرمری، پلیکان، قو، فلامینگو، حواصیل عقاب تالابی و همچنین سایر پرندگان همچون انواع غاز، انواع مرغابی، آنقوت و… می‌باشد.

تالاب بین المللی کانی برازان مهاباد که تا همین سال گذشته یکی از تالاب های زنده و زیبای کشور محسوب می شد این روزها حال و روز خوشی ندارد و آخرین نفس های خود را می کشد، اگر با همین روند جلو برود تا سال آینده به سرنوشت مادرش #دریاچه_ارومیه دچار خواهد شد. این تالاب یکی از مهمترین تالاب های استان با عناوین بالای حفاظتی نظیر:
تالاب بین المللی عضو کنوانسیون رامسر
اولین سایت پرنده نگری کشور
پناهگاه حیات وحش
منطقه ی شکار ممنوع، می باشد ولی متاسفانه به دلیل پاره ای از مشکلات نظیر کمبود آب و عدم کیفیت آب به سوی نابودی کامل و شرایط عدم امکان احیا پیش می رود.
منابع تامین کننده آب تالاب عبارتند از :
۱- چشمه های کف جوش تالاب
۲- چشمه های روستای قره داغ( ۷ چشمه)
۳- شاخه انحرافی رودخانه مهاباد
۴- پساب کشاورزی از طریق زهکش های منتهی به تالاب