انجمن سبز زاگرس گیلانغرب

0
2929

انجمن سبز زاگرس گیلانغرب، سازمانی غیردولتی، غیرانتفاعی و غیرسیاسی است و در راستای حفاظت از محیط زیست و منابع طبیعی و فرهنگ سازی در این زمینه فعالیت می نماید که دارای مجوز رسمی بوده و در سال ۱۳۸۲ به ثبت رسیده و یکی از اولین ان جی او های استان کرماشان می باشد. این انجمن وابسته به هیچ ارگان و سازمانی نیست و تمام فعالیت های آن مردمی بوده و مخارج و هزینه های برنامه ها و فعالیت هایش از طریق اعضای انجمن و همکاری آنان تامین می گردد.

هدف اصلی انجمن، فرهنگ سازی در زمینه حفاظت از طبیعت و محیط زیست بوده و با توجه به اینکه در ارتباط مستقیم با مردم است و فعالیت ها و برنامه را در بین مردم و با حضور تمام اقشار اعم از کودکان و بزرگسالان و زن و مرد اجرا می کند مسلماً تاثیر بسزایی می تواند روی رفتار و فرهنگ زیست محیطی جامعه داشته باشد.

نمونه هایی از فعالیت ها و کارهایی که توسط انجمن سبز زاگرس انجام گرفته و تاثیر بسزایی در فرهنگ و تفکر و تشویق اقشار مختلف مردم نسبت به حفاظت از طبیعت و محیط زیست داشته، به شرح زیر می باشد:

۱. برگزاری همایش های زیست محیطی و دعوت از عموم مردم و مسئولین
۲. جنگل کاری و کاشت بذر و نهال گونه های بومی و در حال انقراض در مناطق مختلف شهرستان
۳. شرکت و حضور فعال در مهار تمام آتش سوزی های شهرستان و حتی شهرستان های اطراف و خبر رسانی به موقع آن
۴. طرح کودکان سبز کلهر که طرحی آموزشی و فرهنگی برای دانش آموزان مقاطع مختلف تحصیلی در مدارس سطح شهرستان می باشد.
۵. شرکت در نشست ها و جلسات زیست محیطی در سطح شهرستان، استان و کشوری
۶. برگزاری کارگاه ها و جلسات آموزشی برای دهیاران و شوراهای روستاها
۷. پاکسازی طبیعت با فراخوان عمومی و حضور مردم و مسئولین
۸. پیگیری مسائل زیست محیطی شهرستان
۹. پاکسازی لورانتوس(مخور) در مناطق آفت زده شهرستان
۱۰. عضویت در دبیرخانه اداره کل منابع طبیعی استان و شبکه سمن های اداره کل محیط زیست استان
۱۱. نصب پلاکارد و بنر در مناطق تفریحی شهرستان به مناسبت های مختلف برای آگاهی مردم و حفاظت از طبیعت
و …

فعالیت های شاخص انجمن:

کودکان سبز کلهر
این طرح در تمام مقاطع مدارس و مهد کودک های شهرستان اجرا و برای آشنایی و آموزش دانش آموزان در زمینه طبیعت و حفاظت از آن انجام می گیرد و از سال ۱۳۹۴ آغاز و همچنان ادامه دارد.
کارهایی از جمله آموزش کاشت بذر در طبیعت و گلدان و مراقبت از آن و همچنین توزیع بذر و نایلون در مدارس و تحویل نهال ها از دانش آموزان در پایان سال تحصیلی و اهدای جوایز به بهترین نهال ها و دیگر آموزش های زیست محیطی و برگزاری همایش ها و مسابقات نقاشی، مقاله نویسی، کاردستی و … به مناسبت های زیست محیطی که با استقبال مدارس روبرو شده و از این به بعد به صورت گسترده تر و مداوم این طرح ادامه خواهد داشت چون ما معتقدیم آموزش و فرهنگ سازی باید از پایه آغاز شود و کودکان آینده ساز هستند و ما طبیعت و محیط زیست به صورت امانت از آنان گرفته ایم و وظیفه داریم از امانتشان درست نگهداری کنیم لذا لازم است که خود بچه را در مسائل زیست محیطی درگیر کنیم تا یاد بگیرند که آنها نیز امانتدار خوبی برای فرزندانشان باشند.

مهار آتش سوزی
انجمن سبز زاگرس با حضور فعال و مدیریت و راهنمایی در تمامی آتش سوزی های سطح شهرستان و همچنین چندین مورد خارج از شهرستان شرکت داشته و با تجربه خود در این زمینه و اطلاع رسانی و هماهنگی های لازم مردم را از وقوع آتش سوزی ها مطلع و در صورت لزوم از آنان دعوت به مشارکت در اطفای حریق داشته است.

احیای جنگل و کاشت بذر در مناطق مختلف شهرستان
با فراخوان ها و دعوت از عموم مردم و دوستداران طبیعت چندین مرحله کاشت بذر درختان بومی در شهرستان انجام شد و طی سال گذشته و امسال تعداد هزاران بذر و نهال گونه های بومی شهرستان شامل: بلوط، بنه، زالزالک، آلبالو وحشی، ارژن، بادام کوهی، قره قاج، تاوی و … کاشته شده و به صورت مداوم ادامه دارد و هم چنین در تابستان نیز نهال ها آبیاری می شوند.

This slideshow requires JavaScript.