سکوت دولت و تخریب گسترده آثار تاریخی ایلام و لرستان

0
633

بنا بە گزارش ژینگەوان، بارندگی‌های گستردەی اخیر و شدت و وسعت تخریب آثار تاریخی و باستانی زاگرس بار دیگر بی‌توجهی عمدی حکومت ایران را نسبت به این مسأله به بحث روز تبدیل کرد.

به گزارش خبرگزاری حکومتی مهر، بابک کرمانجانی – روابط عمومی میراث فرهنگی ایلام- گفت: “بر اثر شدت بارندگی‌های اخیر، قسمت‌هایی از بنای قلعه والی نیازمند مرمت اضطراری است”.

به گفتەی متخصصین مرمت آثار باستانی و تاریخی، به دلیل عدم رسیدگی ممتد و اصولی از آثار باستانی، با کوچکترین تغییرات آب‌و‌هوایی و ریزش‌های جوی، این آثار ارزشمند متضرر و حتی نابود می‌شوند.

بنای قلعه والی بر روی تپه تاریخی چغا میرگ در محله ای به نام حسین‌آباد كه اكنون مركز شهر ایلام محسوب می‌شود، قرار دارد.

کرمانجی، مدیر موزه مردم شناسی ایلام اعتبار لازم برای مرمت و استحکام بخشی بنای قلعه والی شهر ایلام را بالغ بر ۵۰۰ میلیون ریال اعلام کرد اما به هزینەی مرمت سایر آثار این استان اشارەای نکرد.

لرستان از دیگر استان‌های منطقه‌ی زاگرس می‌باشد که طی روزهای اخیر بر اثر بارندگی‌های شدید متحمل خسارت‌های وسیع جانی و مالی شده است که در این میان آثار باستانی استان نیز از این امر مستثنا نبوده است.

خبرنگار ایسنا طی گزارشی که به تخریب و نابودی سرمایەی تاریخی لرستان پرداخته است با اشاره به آسیب‌های گسترده وارده بر پل “کشکان” به دلایل نابودی این آثار پرداخته و می‌نویسد: “ریزش‌های جوی اخیر دوباره نظرها را به سوی اهمال و کم‌کاری سازمان‌های دولتی در حفظ و احیای آثار باستانی لرستان جلب کرده است”.

محمدرضا اسدی، معاون میراث فرهنگی لرستان در گفتگویی جداگانه به ایسنا اعلام کرد: “این اتفاق فاجعه نیست” . اسدی با بی‌ارزش خواندن تخریب‌های اخیر آنرا ناشی از “فرافکنی و حاشیهسازی برخی افراد” دانست.

پل کشکان، پلی باستانی است که تریخ ساخت آن به دورەی حکومت حسنویه در قرن چهارم هجری قمری می‌رسد.