عیسی کلانتری، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ایران: دوران پُرآبی کشور به انتها رسیده است

0
1194

ژینگەوان: ۲۲ مارس (۲ فروردین) روز جهانی آب است. رئیس سازمان محیط زیست ایران اعلام کرد که در نیم قرن اخیر، سال گذشته یکی از بدترین سال‌های آبی در ایران بود. او هشدار داد که بحران آب ممکن است به بحران‌های اجتماعی دامن بزند.

 کلانتری پیام ویدئویی کە به‌مناسبت ۲۲ مارس / ۲ فروردین، روز جهانی آب، منتشر کردە است، از بحران آب در ایران صحبت مکند و با بیان این‌که «دوران پُرآبی کشور به انتها رسیده است»، از مردم خواست که رفتارهای زندگی گذشته خود در مورد مصرف آب را تغییر دهند.

نامبردە در این پیام برای پردە پوش کردن ضعف و ناکارامدی ئورگانهای حکومتی،  ایران را کشوری خواند که به دلیل موقعیت جغرافیایی خود تحت تأثیر خشکسالی‌های تغییر اقلیم قرار گرفته و «ذاتاً کشور کم‌آبی است».

به‌گفته او «سال گذشته یکی از بدترین سال‌های آبی ۵۰ سال گذشته» در ایران بوده و متوسط بارش‌های کشور به ۲۰۰ میلی‌متر رسیده در حالی که متوسط بارش جهانی حدود ۷۵۰ تا ۸۰۰ میلی‌متر است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان این‌که «تمدن، اقتصاد و محیط زیست کشور ما تحت تأثیر آب است، تأکید کرد آب می‌تواند سبب بروز مسائل اجتماعی در کشور شود.

کلانتری پیش از این هشدار داده بود که ۷۰ درصد مشکلات کشور از آب است و بی‌توجهی به بحران آب می‌تواند ایران را نابود کند.

آخرین تنش اجتماعی در زمینه بحران آب در ایران، اعتراض کشاورزان اصفهان به انتقال حق‌آبه‌شان به یزد بود. در سال ۹۵ مسئولان استان اصفهان به کشاورزان قول داده بودند که ۲۰۰ میلیون مترمکعب از آب پشت سدها را به کشاورزی در شرق اصفهان اختصاص دهند اما به این وعده عمل نکردند. این امر سبب شد که کشاورزان اصفهان از بهمن‌ماه سال گذشته به این سو در اعتراض به انتقال حق‌آبه‌شان به یزد تجمعاتی را برگزار کنند.

۱۸ اسفند سال گذشتە عده پرشماری از کشاورزان معترض به سوی تأسیسات انتقال آب به راه افتادند که یگان ضد شورش وارد عمل شد و کار به درگیری کشید. جمعه ۲۵ اسفند دامنه اعتراض کشاورزان به نماز جمعه کشید و کشاورزان با سر دادن شعارهایی مانع از شروع نماز جمعه شدند.