قلع و قمع کردند چندین درخت کهنسال پارک منطقه قله بوکان

0
1228

ژینگەوان: سمکو معروفی عضو انجمن زیست محیطی وڵات در واکنش به تخریب پارک قله و قطع درختان این پارک در یادداشتی  در کانال رسمی این انجمن نوشت:

متن کامل این یادداشت بدین شرح است”

اگر نگاهی اجمالی بیندازیم به وضعیت فضای سبز شهر بوکان واقعا تنها چیزی میتوانیم ابراز کنیم این است که تاسف بخوریم بحال مردمان این شهر و آفرین بگوییم به مسولیت پذیری در عرصه تخریبگری نهاد شهرداری.

جای اشارە است که بگوییم سرانه فضای سبز در کشور بین ٨ تا ١٢ متر مربع برای هر شهروند میباشد این در حالی است که سرانه فضای سبز در بوکان به کمتر از ١متر  و نیم افت پیدا کرده چون در سال ٨٥ سرانه فضای سبز بوکان بالای ٥ متر مربع برای هر نفر بوده است . سوال اینجاست که این افت ناشی از چیست؟

در اینجا جادارد مرور کوتاهی به عملکرد شهرداری در برابر فضای سبز شهر بیندازیم، اگر از پارک ملت شروع کنیم میبینیم که به دلیل کاملا ناکارشناسی شده به بهانه ساخت مجتمع تجاری قسمت اعظمی از فضای سبز پارک قدیمی بوکان نابود گردید و بدون هیچ گونه خروجی حتی بدون ساخت این مجتمع این پروژه به پایان رسید و خروجی این پروژه حیرت انگیز تنها نابودی قسمتی از فضای سبز و درختان کهنسال این پارک بود

بعد از قطع و قمع این درختان نوبت به فضای سبز و مرکز شهر یعنی فلکه فرمانداری رسید این بار هم باز مجتمع تجاری بهانه خوبی بود برای بلای جان درختان تنومند این فلکه ، نصف شب کاری با این درختان کردند که تا حالا هم کسی نفهمید که آیا آنها را هرس کردند تا قطع ؟ اگر قطع کردند چرا از ریشه نزدند؟ اگر هرس کردند چرا این همه درخت خشکیدند؟ و سرانجام این پروژه نیز مانند پروژه پارک ملت با موفقیت نابودی فضای سبز و خشکاندن درختان تنومندش به پایان رسید و تمام خروجیش همین بود و بس . در واقع نه مجتمع ساختە شد و نه مردم بوکان خوابش را دیدند

بعد از اتمام پروژه فلکه فرمانداری نوبت احداث پل زیر گذر میدان معلم رسید اما شهرداری در اینجا زیرکانەتر عمل کرد و نماینده انجمنهای زیست محیطی را فراخواند و کاغذ باطلەای در این جلسه امضا شد که شهرداری را موظف به انتقال این درختان به  (پارک موتوری) میکرد انجمنهای زیست محیطی بعد از میل کردن شیرینی فریب خوردن، منگولانه بیرون آمدند ، پل زیر گذر ساخته نشد درختان قطع شدند و هیچ درختی منتقل نشد ریشه تمام درختان خشکانده شد و دفع زمین شد و انجمنها برای انتقال درختان همچنان در فلسفه انتظار بسر می برند .

ماجرا ادامه داشت این بار شهرداری بوکان به جان درختان خیابان اصلی افتاد در حضور پرشور مردم با لودر تمام درختان خیابان اصلی بوکان را قطع کرد و بهانه این پروژه کمی متفاوتتر مینمود ” درختان پوسیدەاند” ولی چرا این همه درخت در یک زمان پوسیدەاند؟ این سوال هیچ وقت جواب نگرفت

نزدیک عید ٩٦ شهرداری بوکان عیدی خود را به شهروندانش نثار کرد شبانه ساعت ٣ از میدان معلم تا سەراه شهامت تمام درختان قطع شدند و آب از آب تکان نخورد چون دیگر شهرداری از خواب مردم بوکان اطمینان پیدا کردە بود و لازم به بهانه آوردن نمینمود.

اما این پروژه تخریب فضای سبز و قطع و قمع درختان زاید شهر بوکان در اینجا خاتمه نمی پذیرد، در جدیدترین عملیات،  مرکز بهداشت و درمان بوکان دست به خشونت علیه محیط زیست میشود و نوک ارە خود را به سوی درختان پارک قله نشانه میگیرد تا این مقدار فضای سبز زائد را نیز این نهاد اصلاح نماید و این دفعه بهانه ساخت پایگاه بهداشت بهترین گزینه بود برای درمان مردمان منطقه محروم قله بوکان .

اینبار مرکز بهداشت به وسیله علم پزشکی اثبات کرد که وجود درختان نقشی در سلامت جسمی و روانی انسانها ندارند و از اوایل پیدایش موجوداتی بی بهرە و زیانبار برای سلامت آدمها بودەاند و باید قطع شوند .

مرکز بهداشت بوکان شما نیز چهرە راستین و ظالمانه خود را به مردم این شهر نشان دادید، شما هم وجهه خود را نزد مردم مظلوم بوکان با وجهە شهرداری یکسان نمودید، این نشان مبارکت باد .این عمل شما در تاریخ و اذهان ماندگار خواهد بود .

سمکو معروفی ، عضو انجمن زیست محیطی وڵات

This slideshow requires JavaScript.