طوفان شدید ریزگردها در اهواز تمامی ندارد

0
1142

بەگزارش ژینگوان، طوفان شدید ریزگردها پس از یک هفته در اهواز تمامی ندارد، بر اثر شدت طوفان گرد و غبار تردد در اهواز، آبادان، ماهشهر، خرمشهر، شادگان و دیگر مناطق استان خوزستان مختل شده است. میزان گرد و غبار در هوای اهواز ۶۶ برابر حد مجاز است.

طوفان گرد و غبار در خوزستان از صبح جمعه ۸ بهمن آغاز شد کە تا امروز١٩ بهمن ادامە داشتە است و میزان آن در اهواز به ۱۰ هزار میکروگرم بر مترمکعب رسید.

شهروندان خوزستانی روز جمعه در خانه‌های خود ماندند. کاهش دید افقی به میزان ۳۰۰ متر در فرودگاه اهواز موجب شد تا سه پرواز در فرودگاه این شهر لغو شوند. همچنین نماز جمعه اهواز نیز لغو شد.

احمدرضا لاهیجان‌زاده، مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان در نشست هفتە قبل در روز ۱۳ بهمن با تشکل‌های محیط زیستی خوزستان گفت: مشکلات محیط زیستی در اهواز موجب شده که هم از لحاظ کلانشهرها در کشور و هم از لحاظ ریزگردها در جهان رتبه اول آلودگی هوا را داشته باشیم.

او افزود رودخانه کارون به علت سرازیر شدن زهکش‌های کشاورزی، فاضلاب شهری و در برخی مواقع پساب‌های صنعتی بسیار آلوده شده و به علت برداشت‌های بی‌رویه از تالاب‌ها بخش زیادی از تالاب‌های خوزستان خشک شده و به منشا ریزگرد و گرد و غبار تبدیل شده است.

اهواز، شهری که تا همین چند روز پیش آب و برقش قطع، مدارسش تعطیل و ساکنانش خانه‌نشین شده بودند. شعاع بحران اما به اهواز محدود نمی‌ماند. مقامات استان می‌گویند اهواز رتبه نخست آلودگی‌هوا در جهان را از آن خود کرده است.