تعهد واشنگتن برای خودداری از عملیات نظامی و اخراج گروهی پناهجویان غیرقانونی

0
1418

“رکس تیلرسن”، وزیر خارجه و “جان کلی”، وزیر امنیت داخلی آمریکا در سفر خود به مکزیک اطمینان دادند که آمریکا تصمیم ندارد به اخراج گروهی و عملیات نظامی علیه پناهجویان غیرقانونی اقدام کند. روز گذشته اندکی قبل از اظهارات این دو مقام آمریکایی، دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، هرگونه تلاش این کشور برای اخراج مهاجران غیرقانونی را « عملیات نظامی» توصیف کرده بود.

جان کلی، وزیر امنیت داخلی آمریکا که همراه با وزیر خارجه کشورش و همتایان مکزیکی آنان در برابر خبرنگاران ظاهر شده بود گفت : « باید به صراحت گفت پناهجویان غیر قانونی به صورت گروهی اخراج نخواهند شد.» و آمریکا « در مساله مهاجرت از عملیات نظامی کار نخواهد گرفت.»

وزرای خارجه و امنیت داخلی آمریکا و مقام های مکزیکی به پرسش های خبرنگاران پاسخ ندادند اما همگی، برخلاف فضای ظاهرا پر تنش، جلسات خود را «سازنده» خوانده و بر اختلافات مقطعی تاکید کردند.

وزیر خارجه مکزیک با این حال تائید کرد که مکزیکی ها از فضای موجود در رابطه با پناهجویان مکزیکی در آمریکا ناراحت هستند.

خبرگزاری فرانسه می گوید روز گذشته دهها اعتراض کننده به سیاست های دونالد ترامپ درباره مهاجرت، در برابر سفارت آمریکا در مکسیکو تجمع کردند.

 ساعتی قبل از اظهارات اطمینان بخش مقام های آمریکایی در مکزیک، دونالد ترامپ تلاش های کشورش برای اخراج پناهجویان غیرقانونی از این کشور را « عملیات نظامی» توصیف کرده بود.

او در دیدار با مدیران شماری از شرکت های آمریکایی گفت : « ببینید در مرزها چه اتفاقی می افتد. این اولین بار است که اعضای گروههای تبهکار، اربابان مواد مخدر و آدمهای بد اخراج می شوند…این یک عملیات نظامی است.»

در واکنش به نگرانی های ایجاد شده از این اظهارات دونالد ترامپ، شان سپایسر، سخنگوی کاخ سفید بعدتر به خبرنگاران توضیح داد که هدف اصلی دونالد ترامپ عملیات « موثر» بوده است و نه نظامی.

ناظران می گویند بر حسب قوانین آمریکا استفاده از نیروی نظامی علیه مهاجران غیرقانونی محسوب می شود و نقض قانون بشمار می رود.

 

Comments

comments

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here