بازداشت دانش آموز نخبه کورد و “دبیر کنگره ملی همفکری آینده سازان ایران” در سنندج

0
1020

 آکام صالحی دانش آموز نخبه بانه ای که پیش از این در اعتراض به بستن مرزهای بانه از سمت دبیری کنگره ملی همفکری آینده سازان ایران استعفا داده بود، در سنندج بازداشت شد.

مروفایتی: بنا بر اخبار منتشره از سوی فعالین حقوق بشر در شرق کوردستان، آکام صالحی، دانش آموز نخبه کورد که از “عدم حل مشکلات بازاریان بانه” از دولت انتقاد و اعلام کرده بود، که آیا مردم حتما باید اغتشاش به راه اندازند تا آقایان عکس العملی نشان دهند؟ دولت بحای بستن مرزهای کردستان و بیکار کردن مردم شهر بانه جلوی قاچاق کانتینری از گمرک را بگیرد تا فرزندان مسئولان نتوانند اقتصاد شهر را فلج کنند.”، به دلیل اعتراضاتش از سوی نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی ایران بازداشت و به مکان ناشخصی منتقل شده است.

تاکنون علت دقیق بازداشت آکام صالحی مشخص نشده است اما با توجه به اینکه وی از اعضای کمپین ” نه به بستن مرزهای بانه ” بود و که اخیرا در اعتراض به بستن مزها و کشتن کولبران، عدم اشتغال زایی، دو بار نامه استعفای خود را امضا کرده بود و با هر دو مورد استعفا این نخبه ی کورد مخالفت شده بود، بنظر می رسد دستگیری وی با این اعتراضات مرتبط باشد.

آکام صالحی، دبیر مناطق ششم در کنگره‌ی ملی همفکری آینده‌سازان و از اعضای کمپین «نه به بستن مرزهای بانه» است که اخیرا در اعتراض به بستن مرزهای رسمی بانه، کشتار کولبران، نامه‌ی استعفای خود را امضا کرده بود.

از روز یکشنبه بیست و ششم فروردین‌ماه، بازاریان و اصناف شهر بانه در اعتراض به بسته شدن بازارچه‌های مرزی و افزایش تعرفه‌های گمرکی اعتصاب کردند.

طی هفته های  گذشته، بازاریان اعتصابی بانه با تجمع در مقابل فرمانداری و پهن کردن سفره خالی و حمل پلاکاردهایی با شعارهای “فرماندار استعفا”، “ما جواب می‌خواهیم”، “بابا نان نداره” و “سفره‌ها خالی است” خواستار پاسخ صریح مسئولین در رابطه با بسته شدن مرزها شدند.