بازداشت دو شهروند دو ملیتی زرتشتی در تهران

0
836

خواهر یک شهروند زرتشتی در نامه‌ای به خامنه‌ای از بازداشت برادرش و همسر او توسط اطلاعات سپاه پرده برداشت. ظاهرا این دو نفر مرداد ماه امسال بازداشت شده‌اند.

کاته وفاداری، در نامه‌ای خطاب به رهبر جمهوری اسلامی، علی خامنه‌ای خواستار آزادی دو نفر از بستگانش شده که بیش از ۴ ماه است در بازداشت به سر می‌برند.

او در این نامه نوشته که برادرش، کارن وفاداری و همسرش آفرین نیساری، دو شهروند زرتشتی دوملیتی، اوایل مرداد ماه امسال توسط سازمان اطلاعات سپاه دستگیر و به زندان اوین منتقل شده‌اند.

مطابق یافته‌های کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران، خانواده وفاداری پس از بازداشت این دو، با امید به اینکه بازداشت آنها سوء‌تفاهم است و این زوج به زودی آزاد خواهند شد از اطلاع‌رسانی درباره این ماجرا خودداری کردند.

شکستن سکوت

بر اساس این گزارش با عملی نشدن وعده‌ی آزادی بازداشت شدگان که تابعیت ایرانی آمریکایی دارند و پس از تماس‌های تلفنی افراد ناشناسی که به ضمن باج‌خواهی به تهدید دیگر اعضای خانواده پرداختند، کاته وفاداری که در شهر واشنگتن زندگی می‌کند تصمیم گرفت درباره بازداشت بستگانش اطلاع‌رسانی کند و برای آزادی آنها به خامنه‌ای متوسل شود.

خبر بازداشت این دو شهروند زرتشتی تا کنون به طور رسمی و شفاف از سوی مسئولان قضائی و مقامات امنیتی منتشر نشده بود.

خبرگزاری مهر دهم مرداد ماه به نقل از عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان تهران خبر از بازداشت دو شهروند دوملیتی و کشف خانه‌ای داد که به گفته‌ی او “برای برگزاری مجلس مختلط و برای فساد برای برخی دیپلمات‌های کشورهای خارجی و ایرانیان مرتبط” مهیا شده بود.

دادستان تهران با بیان این که از خانه دو فرد بازداشت شده چهار هزار لیتر مشروب الکلی کشف شده گفته بود: «امروز دشمنان انقلاب در مورد فساد و فحشا سازمان‌یافته عمل می‌کنند.»

لزوم احترام به آداب دیگران

کارن وفاداری و همسرش در دوران اقامت در تهران و پیش از بازداشت، گالری هنری «آن» را اداره می‌کردند. به گفته‌ی کاته وفاداری ماموران پس از هجوم به این گالری و تخریب و توقیف آثار هنری، این محل را مهر و موم کرده‌اند.

گالری “آن” (Aun Gallery) دارای یک وب‌سایت است که در حال حاضر تنها صفحه نخست آن قابل مشاهده و بخش‌های دیگرش فعال نیست.

کاته وفاداری در انتقاد به صحبت‌های دادستان تهران در نامه به خامنه‌ای نوشت: «برای اقلیت مذهبی همانند زرتشتی تفاوتی میان مشروبات الکلی و مثلا سکنجبین نمی‌باشد. هر دو از محصولات مورد استفاده در خانه و زندگی است. زرتشتی در سوگواری شراب می‌نوشد و یا در ایام دیگر و اعیاد متعدد آیین ما حضور و صرف مشروب در آنها امری عادی است. بازداشت به دلیل صرفا داشتن مشروبات الکی در منزل، نقض مقررات جامعه چند آیین و مذهبی، و اصول عرف بوده، و احترام به آداب و سنن همگان امری ضروری است.»

پاسخ به اتهام‌های دادستان

خواهر کارن وفاداری در بخش دیگری از نامه‌ی خود و در واکنش به اظهارات دادستان درباره میهمانی‌های مختلط با حضور خارجیان به خامنه‌ای یادآور شده: «ترکیب میهمانان هر کسی به کار و کسب و زندگی او بستگی دارد. ایراد به ترکیب میهمانان کارن و آفرین به عنوان اتهامات از سوی دادستانی محترم بی‌اساس است. زندگی و کار و کسب معمولی افراد باید در امان باشد.»

مطابق اصل ۱۳ قانون اساسی جمهوری اسلامی: ایرانیان زرتشتی، كلیمی و مسیحی تنها اقلیت‌های دینی شناخته میشوند كه در حدود قانون در انجام مراسم دینی خود آزادند و در احوال شخصیه و تعلیمات دینی بر طبق آیین خود عمل می‌كنند.

کاته وفاداری همچنین نوشته است: «برای ما، به سبب آیین و عرف، میهمانی‌هایمان می‌تواند مختلط باشد،  و صد البته، مهمانی‌های “خالص”، خالی از امتزاج مرد و زن که از سوی ادیان و سنت‌های دیگر همانند شیعه، انجام می‌شود، برای ما محترم است.»

او خاطر نشان کرده که بازجوها برادر و همسر او را تهدید کرده‌اند که “ما از تمام وجود و زندگی و کار شما فیلم و نوار داریم” و این اقدام تجاوز به حریم خصوصی شهروندان است.

او تاکید کرده که متهم کردن افراد به فساد “به سبب آیین متفاوت و سبک زندگی عرفی” تهمتی بیش نیست و اتهام‌هایی که دادستان تهران مطرح کرده “کاملا بی‌اساس و خلاف قانون” است.

در ماه‌های گذشته چند ایرانی دو تابعیتی دیگر نیز بازداشت شده‌اند که اتهام اغلب آنها همکاری با سرویس‌های اطلاعاتی کشورهای بیگانه عنوان می‌شود.