دستگیری یک شهروند مهابادی به اتهام شرکت در مراسم سالروز شهیدان کوردستان در مهاباد

0
1178

روز 10 فروردین ماه هر سال، در شرق کوردستان، به دلیل اعدام قاضی محمد، صدر و سیف قاضی، به عنوان روز شهیدان کوردستان نامگذاری شده است. مردم کوردستان و بویژه مهاباد، در این روز و یا روز قبل از آن بر سر مزار این سه تن حاضر شده و تجدید پیمان می کنند. این مراسم امسال تخت تدابیر شدید امنیتی لغو شد.

مروفایتی: بنا بر گزارش رسیده به سازمان حقوق بشر کوردستان- روژهلات، یک شهروند مدنی اهل شهرستان مهاباد، روز پنج شنبه 9 فروردین ماه 1397 شمسی برابر با 29 مارس 2018 از سوی نیروهای وزارت اطلاعات در این شهرستان دستگیر شده است و سرنوشت وی تاکنون مبهم است.

بنا بر این گزارش، “بهزاد خضری”، شهروند مدنی اهل شهرستان مهاباد، به دلیل حضور به همراه عده گسترده ای از جوانان کورد شرق کوردستان و شهر مهاباد در حوای گورستان شهدای این شهر، روز پنج شنبه 9 فروردین ماه 1397 شمسی برابر با 29 مارس 2018 دستگیر شده و تاکنون اطلاعی از وی در دست نیست و نهادهای مرتبط آماده پاسخگوئی به خانواده وی نمی باشند.

بنا بر گزارش رسیده، مامورین وزارت اطلاعات، ابتدا مدارک ماشین وی را ضبط و سپس خود وی را نیز دستگیر و بازداشت نموده اند.

علت دستگیری و بازداشت وی، تجدید بیعت با پیشوا قاضی محمد و شهدای کوردستان اعلام شده است.

از سوی دیگر، روز پنج شنبه 9 فروردین ماه 1396 شمسی برابر با 29 مارس 2018، یک شهروند سنندجی با هویت یدالله محمدی، اهل شهرستان سنندج به دلیل خواندن و اجرای لحظه ای سرود انقلابی “کوردستان مایه زندگانی من… پیشمرگ بودن راه ستگاری من” بر روی سن موزیسین ها در پارک 28 دی آویر این شهرستان، از سوی نیروهای حفاظت اطلاعات دستگیر و به مکان نامشخصی منتقل شده است.

گزارش خبرنگار مروفایتی حاکی از آنست که خواننده این مراسم بنام علیرضا محمودی” و گروه موزیک همراه وی و حتی معاون شهردار نیز به اتهام “هماهنگی جهت اجرای این سرود” به مدت سه ساعت از سوی حفاظت اطلاعات سنندج تحت بازداشت و تفتیش بوده اند.

تاکنون سرنوشت این شهروند کورد نیز مبهم است و فعالین حقوق بشر کورد می گویند که، امکان کشته شدن وی در زیر شکنجه وجود دارد.