سرنوشت سه شهروند بازداشت شده کورد مبهم و نگران کننده است

0
868

سرنوشت دو شهروند اهل شهرستان سنندج و یک شهروند شهرستان مهاباد که طی دو هفته گذشته دستگیر شده اند، تاکنون نامشخص بوده و نگران کننده می باشد. با توجه به میزان کشتار فراوان شهروندان کورد در زیر شکنجه، اعلام کشته شدن این سه شهروند کورد نیز وجود دارد.

مروفایتی: سه شهروند کورد بنامهای “عرفان ساعدپناه”، “یدالله محمدی” و “بهزاد خضری” که طی دو هفته گذشته از سوی نیروهای وزارت اطلاعات در دو شهرستان سنندج و مهاباد در شرق کوردستان دستگیر شده اند، تاکنون در سرنوشت مبهم و نگران کننده بسر می برند.

عرفان ساعدپناه، اهل شهرستان سنندح و دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد علوم سیاسی دانشگاه خوارزمی تهران می باشد، روز دوشنبه 28 اسفندماه 1396 شمسی برابر با 19 مارس 2018 از سوی نیروهای وزارت اطلاعات در شهرستان سنندج دستگیر شده است.

همچنین “بهزاد خضری”، شهروند مدنی اهل شهرستان مهاباد، به دلیل حضور به همراه عده گسترده ای از جوانان کورد شرق کوردستان و شهر مهاباد در حوای گورستان شهدای این شهر، روز پنج شنبه 9 فروردین ماه 1397 شمسی برابر با 29 مارس 2018 دستگیر شده و تاکنون اطلاعی از وی در دست نیست و نهادهای مرتبط آماده پاسخگوئی به خانواده وی نمی باشند.

بنا بر گزارش رسیده، مامورین وزارت اطلاعات، ابتدا مدارک ماشین وی را ضبط و سپس خود وی را نیز دستگیر و بازداشت نموده اند.

علت دستگیری و بازداشت وی، تجدید بیعت با پیشوا قاضی محمد و شهدای کوردستان اعلام شده است.

از سوی دیگر، روز پنج شنبه 9 فروردین ماه 1396 شمسی برابر با 29 مارس 2018، یک شهروند سنندجی با هویت یدالله محمدی، اهل شهرستان سنندج به دلیل خواندن و اجرای لحظه ای سرود انقلابی “کوردستان مایه زندگانی من… پیشمرگ بودن راه ستگاری من” بر روی سن موزیسین ها در پارک 28 دی آویر این شهرستان، از سوی نیروهای حفاظت اطلاعات دستگیر و به مکان نامشخصی منتقل شده است.

گزارش خبرنگار مروفایتی حاکی از آنست که خواننده این مراسم بنام علیرضا محمودی” و گروه موزیک همراه وی و حتی معاون شهردار نیز به اتهام “هماهنگی جهت اجرای این سرود” به مدت سه ساعت از سوی حفاظت اطلاعات سنندج تحت بازداشت و تفتیش بوده اند.

تاکنون سرنوشت این سه شهروند کورد مبهم است و فعالین حقوق بشر کورد می گویند که، امکان کشته شدن آنها در زیر شکنجه وجود دارد. پس از اعتراضات سراسری ضدحکومتی در ایران، دستکم 8 تن از شهروندان کورد در شرق کوردستان در زیر شکنجه نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی ایران کشته شده اند.