زنان سخت کوش مریوان+عکس

0
2285

کردستان با طبیعت بکر و منابع غنی، کوه‌های سر به فلک کشیده و دریاچه زیبای زریبارش طبیعتی بخشنده دارد؛ علاوه بر این موارد در فصل بهار، تابستان و پاییز انواع گیاهان و گل‌هایی که هم مصرف خوراکی دارند و هم مصرف دارویی مرهمی موقت می‌شود بر معضل بیکاری مردمانش.

 به گزارش روژي کورد:هاوار،کردستان با طبیعت بکر و منابع غنی و آبشارها و رودهای سرشارش و کوه‌های سر به فلک کشیده و دریاچه زیبای زریبارش طبیعتی بخشنده است که علاوه بر این موارد در فصل بهار و تابستان و پاییز انواع گیاهان و گلهایی که هم مصرف خوراکی دارند و هم مصرف دارویی مرهمی موقت می شود بر معضل بیکاری مردمانش.

عده ای از مردم جهت امرار معاش حداقلی علیرغم سختی ها و مشقت های زیاد با طی کردن مسافت های طولانی و گاها سپری کردن شبها در کوه و خطر حمله ی حیوانات و گزیده شدن توسط مار و عقرب به جمع کردن این گیاهان و گلهای بومی می پردازند. دو زن نمونه تمام کسانی هستند که برای مدتی این کار , شغلشون بوده , با وجودی که هر دو بالای شصت سال سن دارند و تمام دلخوشی شان این است که در این مواقع بتوانند با این کار سخت کسب درآمد بکنند هر چند از ارزش واقعی این کار سهم کمی میگیرند.

مدتهاست که این دو، دوست و همیار هم هستند، در طول روز تنها مگر یاد و خاطره‌ای شیرین در این کار طاقت فرسا برای چند لحظه خنده‌ای بر لبهایشان بیاورد و خستگی از تن خسته آنها بدر کند.بعد از پایان یک زور سخت کندن و جمع کردن گیاهان برای برگشت و رسیدن به جاده ی اصلی باید مسیر طولانی برگشت به جاده اصلی را با کوله‌هایشان طی میکردند تا خودروهای برگشت به شهر را از دست ندهند، بارها و بارها از فرط خستگی بر زمین می افتادند و باز هم ادامه می‌دادند، باید به گونه‌ای زمانبندی می‌کردندکه به فروش گیاه هم برسند.

جمع کردن گل‌های دارویی به خاطر تیغ‌های ریز و وزن سبک‌شان بسیار سخت است و این دو نیز مانند تعداد زیادی از مردمان این دیار سختی ها را به جان خریده اند.

Comments

comments

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here