دلایل عمده مهاجرت ایرانیان به ترکیه (با تاکید بر مهاجرت زنان)

0
3501

نویسنده ومحقق: لیلا راوند

درتحقیقات حدود 5ماهه که به صورت میدانی از سوی نویسنده انجام شده است علت اصلی مهاجرت دختران و زنان جوان ایرانی و به کشورهای همجوار و بویژه به کشور ترکیه بررسی شده است. روش انجام این مطالعه بیشتر مصاحبه ای بوده است.
مهاجرت زنان و دختران ایرانی به ترکیه به سه بخش عمده تقسیم می شود.

 بخش یکم:

این بخش را خانمهایی تشکیل می دهند که به اصطلاح ( چترباز) به زبان عامیانه خودشان این افراد از گروه سنی 40تا45سال برخوردار هستند ،کار اصلی این گروه در وهله اول هنگامیکه از انها سوال میشود که به چه علت این کار را انجام می دهید، پاسخ انها عمدتا وضع بد اقتصاد ایران وهمچون معتاد بودن شوهر را بهانه میکنند،ولی همین افراد وقتیکه به انها نزدیکتر می شوی می بینید که علاوه بر اینکه اعقلام غیر ممنوعه را وارد میکنند اقدام به وارد کردن قرصهای ممنوعه ومواد مخدر را نیز انجام می دهند و به خاطر اینکه هزینه یک شب هتل را پرداخت نکنند با شخص دوم دوست شده وبدین ترتیب رفت وامد صورت می گیرد ،ارتباط انهابه مرور فراتر خواهد شدواین کار بارها وبارها تکرار خواهد شد.

بخش دوم:

این بخش از دختران و زنانی که میانگین سنین 30تا35سال برخوردار هستند این اشخاص به عنوان توریست امده و نخستین شب را در هتل اقامت کرده وشاید برای اولین بار به همراه دوست شان در هتل بخوابند.
عمدتا این دسته از زنان و دختران از پا ی گذاشتن به سالن دیسکو و کافه شروع می کنند و مشتری این اشخاص را راننده های ایرانی تبار تشکیل می دهند.
نه اینکه این گروه دیگر با شهروندان ترکیه ای کاری ندارند، منظورم این است که بعضی از انها به دلیل اینکه روز اول با کسی از نظر گفتگو نمی توانند ارتباط برقرار کنند ، مجبورند این وضعیت را تا یکی دو هفته اول تحمل کنند بعدا با راننده ها با خیابان و محیط اشنا می شوند ،وبعد از برسی کردن و یافتن دوستان جدید ی که توسط راننده ها پیدا شد دیگر هر شب و هر روز در اختیار افرادهای متفاوت قرار می گیرند واین اشخاص علاوه بر این بعضی ها هم دو تا دوتا عمل می کنند و مردان متاهل و پولدار را تور زده و توسط یک عکس از فرد مذکور با تهدید اینکه عکس را به خانواده او نشان می دهند؛اخازی صورت می گیرد .
پس از گذشت سه ماه ترکیه را به مقصد ایران ترک کرده و باز هم این داستان پس از امدن به ترکیه ادامه خواهد داشت.

بخش سوم:

در این بخش، مهاجران یا بهتر بگوییم به اصطلاح افراد سیاسی ویا کسانی که از ایران فرار کردند بعضی از خانم هاهستند که کیس انها به تعریف خودشون یکی رو دوست داشتن و اعضای خانواده با وصلت انها مخالفت کرده وایشان هم به ترکیه پناه اورده اند بعضی از این گروه املاک خودشان را اجاره داده اند واینجا از موقعیت و حاشیه کمتری برخوردار می باشند این دسته تنها به کمیساریای عالی پناهندگان دروغ گفته اند اما؛ بعضی از این پناهندگان به قول خودشان سیاسی به خاطر یک جفت کفش ویا یک پیراهن ویا شلوار خودشان را به همین آسانی عرضه می کنند.
به جرات می توان گفت ۸۰٪درصد از پناهندگانی که در شهر وان  هستند، 
فقط به خاطر خوش گذرانی واین به ترکیه امده اند که هم بتوانند تابعیت ایران را داشته باشند وهم کشوری دیگری باید قوانینی وضع شود که با این افراد برخورد کنند. ولی ایا درست است که …؟

واینک احساسات ایرانیان دیگررا جریحه دار کرده اند.سوالی که از وی پرسیده می شود ؛اهل کجا هستید ؟باشرم اسم ایران را به زبان می آورد. انسان متشخصی را در اعماقی از تاثرات فروبرده است.

Comments

comments

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here