ایران از توافق اولیه برای انتقال 700 محکوم ایرانی از ترکیه به ایران خبر داد

0
1020

روابط دو جانبه بین ایران و ترکیه به شدت در حال گسترش و بهبود می باشد. بهبود این روابط به دلیل اشتراک دو کشور در سرکوب کوردها ی چهار بخش کوردستان و نیز ابعاد سیاسی است. این گسترش روابط می تواند جان پناهجویان سیاسی ایرانی و به ویژه ملیتهای غیرفارس در ترکیه را به خطر بیندازد.

مروفایتی: معاون حقوق بشر و امور بین‌الملل وزیر دادگستری جمهوری اسلامی ایران از انجام توافقات اولیه برای انتقال ۷۰۰ محکوم ایرانی از ترکیه به ایران خبر داد.

محمود عباسی در جمع خبرنگاران  با اشاره به اینکه سال 97 را با دیپلماسی فعال حقوقی قضایی شروع کردیم و با سفر رئیس جمهور به ترکمنستان ۲۸۳ نفر از محکومین زندانی در این ایران به ایران برگشتند و چهارنفر از محکومین ترکمنستان را تحویل دادیم، افزود: در هفته گذشته پنج نفر از محکومین ایرانی را از افغانستان برگرداندیم.

وی با بیان اینکه ظرف هفته آینده ۴۷ نفر از محکومین ایرانی از کویت به ایران برمی‌گردند، بیان کرد: متاسفانه در ترکیه تعداد 700 محکوم داریم که آنها را به ایران بر خواهیم گرداند.

عباسی  با بیان اینکه در پرتو این دیپلماسی حقوقی و قضایی هفته گذشته امضای چهار معاهده حقوقی قضایی را با کشور برزیل داشتیم، گفت: در این راستا  معاهده‌ استرداد مجرمین، انتقال محکومین، معاضدت حقوقی و قضایی در امور کیفری و معاضدت حقوقی در امور تجاری و مدنی  را برزیل امضا کردیم.

معاون حقوق بشر و امور بین‌الملل وزیر دادگستری جمهوری اسلامی ایران، اشاره ای به نوع جرم و محکومیت این افراد ننموده است، اما تلاش فراوان ایران در این راستا، زمان انجام این قراردادها و اعلام آن و نوع کشورهای طرف این قرارداد و توافقنامه ها، این ظن را برمی انگیزد که فعالین سیاسی ای که در این کشورها دستگیر کرده و یا زندگی می کنند، در حال استرداد به ایران می باشند.

با توجه به اینکه سازمان ملل در رابطه با امور پناهندگان در کشور ترکیه نمایندگی دارد و پناهچویان ایران و به ویژه ملیتهای غیرفارس که در ایران در معرض خطر قرار دارند خود را به نمایندگی سازمان ملل در این کشور معرفی می کنند، امکان تحویل برخی از این فعالیین به ایران وجود دارد.

طی مدت دو ماه اخیر، ماشین هنگ مرزی ایران در شهر وان ترکیه دیده شده است و این امر سبب گسترش هراس در بین فعالین سیاسی و به ویزه فعالین سیاسی کورد مقیم در این کشور شده است.