محرومیت یک دختر کورد از دانشگاه بر اثر فعالیتهای مدنی مادرش

0
1099

مروفایتی: فشارهای وزارت اطلاعات و نهادهای امنیتی، طی مدت یک ماه گذشته، نه تنها فعالین مدنی و سیاسی، بلکه خانواده و به ویژه فرزندان این فعالین را هدف قرار داده است.

بنا بر گزارش سازمان حقوق بشر کوردستان- روژهلات، پرستو فرامرزی، دختر جوان اهل شهرستان سقزی که امسال در کنکور سراسری نیز شرکت کرده است، بر اثر فعالیتهای مدنی مادرش، از ادامه تحصیل محروم شده است.

پرستو فرامرزی، 18 ساله و دختر فاطمه الماسی یکی از فعالین مدنی شهرستان سقز میباشد که قبلا نیز چندین بار در سالهای 81،85 و 89 توسط اداره اطلاعات  به دلایل واهی بازداشت گردیده است .

فاطمه (فرزانه) الماسی، چندی پیش از سوی مامورین وزارت اطلاعات در منزل شخصی اش مورد یورش و بی حرمتی و هتاکی قرار گرفته و سپس به مدت 5 روز در بازداشتگاه اطلاعات زندانی شد.

طی این یورش دسته جمعی مامورین وزارت اطلاعات، ضمن هتک حرمت به این فعال مدنی و خانواده اش، لب تاب و گوشی و وسایل شخص وی را نیز با خود برده اند. در ضمن خود وی نیز از سوی ماموران بازداشت شده بود. سپس با قرار وثیقه 250 ملیون تومانی به صورت موقت آزاد گردیده است .

این فعال مدنی کورد، روز یکشنبه 8 مردادماه 1396 خورشیدی، ساعت 10 صبح، از طریق تماس تلفنی از سوی اداره اطلاعات، مجددا احضار شده بود.

گفتنی است که طی این تهدید و بازداشتهای مکرروی، دختر 18 ساله وی نیز به اداره اطلاعات احضار گشته است و پس از ممانعت وی از شرکت در کنکور سراسری به وی گفته شده که از ادامه تحصیل وی ممانعت به عمل می آید و حق ادامه تحصیل را در ایران ندارد.
همچنین، طی سه روز گذشته در یکی از روستاهای بخش سرشیو، عناصر تروریستی سپاه پاسداران یک دختر بچه ٣ ساله را به گروگان گرفتند.این اقدام نیروهای امنیتی و سپاه پاسداران، در کوردستان، طی 25 سال گذشته بی سابقه بوده است اما در سالهای اولیه شروع انقلاب اسلامی در ایران تا اواسط دهه 60، مواردی از این قبیل، دیده شده است.

بنا بر این گزارش، عناصر تروریستی سپاه پاسداران رژیم ایران به منظور اعتراف گیری از یک خانواده در روستای حاجی ممدان سقز اقدام به گروگانگیری کردند.

به گفته‌ی شاهدان عینی، عناصر سپاه پاسداران از یکی از اهالی روستا خواسته بودند که در رابطه با حضور پیشمرگه‌های کورد به آنان اطلاع دهد، اما به دلیل سر باز زدن این فرد، عناصر سپاه زک دختر بچه ٣ ساله را برای مدتی به عنوان گروگان پیش خود نگه داشته بودند.

این منبع همچنین افزوده است: “پدر و مادر این کودک به دنبال اعتراض به این عمل غیرانسانی نیروهای سپاه، مورد ضرب و شتم قرار گرفتند.