مرگ مشکوک یک فعال سیاسی کورد در زندان ارومیه

0
1207

روژی کورد: روز بیست و چهارم دیماه امسال، از طرف نهادهای امنیتی شهرستان ارومیه به خانواده ی زندانی سیاسی کورد، فهیم کریمی ریک آبادی اعلام شده است که این شخص در زندان مرکزی ارومیه به دلیل عارضه قلبی در گذشته است.

بنا بر گزارش دیده بان حقوق بشر کوردستان، فهیم کریمی در دهه ی هفتاد شمسی و به دلیل عدم همراهی با طرح مسلح شدن روستاییان کورد بر ضد گروههای سیاسی مخالف جمهوری اسلامی، به مدت ۱۱ سال در مراکز مختلف اطلاعاتی و امنیتی، تحت سنگین ترین شکنجه های روحی و جسمی قرار گرفته بود.

طی سالهای گذشته تمامی املاک شخصی وی و خانواده اش نیز از سوی دولت مصادره شده است و نهادهای امنیتی برای منصرف کردن ایشان از پیگیری وضعیت اموالش بارها او را تهدید به بازداشت کرده بودند، لذا تلاش های وی برای اعاده اموال و دارایی های مصادره شده اش به نتیجه ای نرسید.

اخیرا فهیم کریمی توسط یکی از نهادهای امنیتی شهرستان ارومیه بازداشت شده بود و با وجود پیگیری های مکرر خانواده، دستگیری ایشان از طرف مقامات امنیتی انکار شده بود.

روز بیست و چهارم دیماه 1395 شمسی از طرف دادگاه انقلاب اسلامی ارومیه به خانواده فهیم کریمی ریک آبادی اطلاع داده شد که وی در زندان مرکزی ارومیه به دلیل عارضه قلبی درگذشته است .

مقامات امنیتی خانواده ایشان را تحت فشار قرار داده اند که از هر گونه اظهار نظر در مورد دلایل مرگ نامبرده و مراحل تحویل پیکر ایشان با رسانه ها ی جمعی خودداری کنند.