اعدام یک نوجوان بزهکار پس از گذشت ۳۰ سال از زمان قتل

0
1587

سازمان حقوق بشر ایران، ۳ خرداد ۱۳۹۶: یک زندانی که متهم بود حدود ۳۰ سال پیش در سن ۱۶ سالگی پسر ۱۲ ساله‌ای را به قتل رسانده در زندان ندامتگاه مرکزی کرج اعدام شد.

بنا به گزارش مروفایتی به نقل از جام جم، روز گذشته سه‌شنبه ۲ خرداد ماه یک زندانی در زندان ندامتگاه مرکزی کرج اعدام شد. این زندانی متهم بود که فروردین ماه سال ۱۳۶۷ یک پسر ۱۲ ساله را در شهر قدس (قلعه حسن خان) با ضربات چاقو به قتل رسانده.

وی پس از سه روز بازداشت و پس از دستگیری در شعبه اول دادگاه کیفری وقت کرج محاکمه و به اعدام در ملأعام محکوم شد، اما یک سال و نیم بعد و زمانی که فقط سه روز به اجرای حکم این زندانی مانده بود او به همراه یک زندانی اعدامی دیگری، با تخریب یکی از کولرهای زندان کچوئی کرج گریختند.

سرانجام بعد از ۲۸ سال، متهم که پا به میانسالی گذاشته و با زنی ازدواج کرده و صاحب فرزندانی شده بود، اوایل اردیبهشت ماه ۱۳۹۴ در یکی از بوستان‌های شهرستان سرآسیاب ملارد بازداشت و مجدداً به زندان منتقل شد.

پیش‌تر یک وبسایت رسمی در خصوص خبر بازداشت این زندانی نوشته بود که وی در زمان ارتکاب قتل ۱۶ سال سن داشته و “اصغر” نام دارد.

محمود امیری مقدم سخنگوی سازمان حقوق بشر ایران گفت: “این سومین مورد حکم اعدام نوجوانان بزهکار است که مقامات جمهوری اسلامی با نقض تعهدات بین المللی ایران اجرا کرده‌اند. ما از جامعه جهانی، بخصوص اتحادیه اروپا می‌خواهیم که اعدام نوجوانان توسط مقامات ایران را شدیداً محکوم کرده و اکنون، پس از آغاز دور دوم حسن روحانی به عنوان رئیس جمهور، فشار بین المللی برای لغو اعدام همه متهمانی که زیر ۱۸ سال مرتکب جرم شده‌اند را افزایش دهند.”