1.5 : مخاطب خود را بشناسید

0
359

چه کسی مخاطب رسانه و قالب خبری است که می‌خواهید ارایه کنید؟ آیا آنها افرادی هستند که به طور منظم و دایم در باره علم مطالعه می‌کنند؟ یا این‌که علم برای آنها تنها موضوعی در کنار موضوعات دیگر است؟ آیا آنها نیمه علاقمندانی هستند (مانند اکثر مخاطبان رادیویی) که باید قانعشان کنید که شما را در این داستان همراهی کنند؟

سعی کنید در دام این فکر نیافتید که مخاطبان شما همان دانشمندانی هستند که با آنها مصاحبه کرده اید. مطمئن باشید آنها مخاطبان اصلی (خواننده / شنونده/ بیننده) شما نیستند.

توضیح دادن مسایل علمی‌مهم است اما این تنها وظیفه یک ژورنالیست نیست. روزنامه نگاران باید علم را آنچنان عمومی‌و مردم فهم کنند که بتواند علاقه مخاطبان عادی را برانگیزیاند. اما در عین حال ژورنالیسم وظیفه دارد سرحدات آگاهی و دانش انسان را به مخاطبان خود نشان دهد و این کاری است که از دل یک تحقیق خوب بیرون می‌آید. لازمه این کار ایجاد ارتباط میان علم و دیگر بخش‌های جامعه مانند سیاست، اقتصاد، سلامت و امثال آن است و گاه لازمه این کار نقد دانشمندان و دیگر متخصصان در هنگام ضرورت است.

سعی کنید خودتان را به جای آن‌که معلمی‌برای مخاطبتان فرض کنید، دوست او و یا در نهایت وکیل مدافعی برای وی فرض کنید. فکر کنید چگونه می‌توانید به چنین دوست یا موکلی اطلاعات بدهید، او را سرگرم و به او کمک کنید؟ و بعد از آن تصمیم بگیرید که چه عنواینی را باید موشکافی بیشتری کرد و از کنار چه بخش‌هایی باید عبور کرد.

به این موضوع فکر کنید که چقدر لازم است که عمق مساله علمی‌که می‌خواهید در باره اش بنویسید و روش‌های موجود در آن را آشکار کنید. چنین استنباطی باوجود اهمیت و ارتباط و سازگاری که در علم وجود دارد،  فوق العاده مهم است. اگر مطمئن نیستید در باره آن از ادیتور و یا همکارنتان سوال کنید و در همه این مدت فراموش نکنید که قرار است برای چه کسی بنویسید؟

مثال 1: در لینک زیر داستانی خبری را خواهید یافت که برای آن‌که مقصودش را به مخاطب برساند جزییات فراوانی از عمق علمی‌مساله را می‌شکافد

http://www.scidev.net/content/news/eng/study-shows-ebola-and-marburg-cause-disease.cfm

مثال 2: لینک زیر داستانی در باره فناوری جدید را بیان می‌کند اما به توضیح جزییات آن نمی‌پردازد و به جای آن به بحث درباره کاربردهای بالقوه آن پرداخته که به نظر می‌آید برای خواننده، جذابیت بیشتری باید داشته باشد.

http://news.bbc.co.uk/1/hi/technology/6058162.stm

Comments

comments

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here