1.4 : کار کردن با دبیر

0
352

ببینید ادیتور شما چه کسی است؟ اگر بدانید سابقه کسی که می‌خواهید به عنوان دبیر با وی کار کنید چه بوده و علایق او چیست و قبلا چه چیزهایی را منتشر کرده است، شاید راحت تر بتوانید با او کار کنید.

بعد از این‌که داستانتان را کاملا مشخص کردید آن را به ادیتورتان ارایه کنید. تجربه نشان می‌دهد که اگر به ادیتورتان زنگ بزنید و برای او توضیح دهید که چرا این موضوع مرتبطی برای کار است، و چگونه قصد دارید به آن نزدیک شوید و از چه زاویه ای به آن بپردازید، بسیار تاثیر گذار تر از آن نخواهد بود که این کار را از طریق ایمیل انجام دهید. خلاصه ای از آنچه می‌خواهید انجام دهید را به وی ارایه کنید از دریافت پیشنهادهای او  استقبال کنید و مطمئن شوید که نسبت به فرآیند کار با او به توافق رسیده اید. اما اگر تصمیم گرفتید که قبل از مکالمه تلفنی پیشنهادتان را برای او ایمیل کنید حتما در باره ترکیب نامه خود مطمئن شوید – اندک تفاوتی در این ترکیب می‌تواند تغییرات جدی به وجود آورد.

رابطه ای کاری با ویراستارتان برقرار کنید. زمانی که کار تحقیق روی مطلبتان را شروع کردید با ادیتورتان در تماس بمانید. او را در جریان کارتان بگذارید و به خصوص اگر تغییری می‌خواهید در زاویه دید ایجاد کنید با او در میان بگذارید اما در همان حال به یاد داشته باشید که ادیتورها معمولا آدم‌های فوق العاده گرفتاری هستند و نمی‌خواهند گزارشگران آنها باعث شوند تا وقت بیشتری از آنها گرفته شود. پس مکالماتتان را در حداقل زمان خلاصه کنید. اگر به هر دلیلی از زمان توافق شده تحویل مطلب ممکن است عقب بیافتد به دبیرتان اطلاع دهید و هم‌چنین مطمئن شوید که مطلب را در حجم مورد توافق با دبیر به او ارایه خواهید کرد. اگر مطالب بیشتری جمع کرده اید آن را به عنوان فرصتی تلقی کنید که می‌توان آن را در داستان دیگری دنبال کرد.

برای عوض کردن داستانتان پس از مطالعه آن توسط دبیر آمادگی داشته باشید. دبیران دیدگاه‌های خاص خود را در زمینه داستان دارند و ممکن است بخواهند نقش فعال تری در داستان ایفا کرده و قطعات آن را جابجا کنند و از شما کار بیشتری طلب کنند. اما در نهایت مطمئن شوید که پیامی‌که شما قصد انتقال آن را دارید دست نخورده باقی می‌ماند.

در نهایت در نظر داشته باشید که دبیر‌ها هم مانند همه افراد دیگر بسیار متنوع هستند و از ادیتور خوب تا ادیتور بد و حتی خیلی بد در این حرفه حضور دارند. کار کردن با دبیرهای متفاوت به شما تجربه‌های متعددی منتقل خواهد کرد. از تجدید نظرها و بحث‌هایی که ادیتورها با شما خواهند داشت خسته و ناامید نشوید. این‌ها نوعی تمرینات استانداردی هستند که باید در کار کردن با ادیتورها از سر بگذرانید. نسبت به تغییراتی که دبیران در متن شما می‌دهند حساس باشید و آنها را مطالعه کنید معمولا این یکی از بهترین راه‌هایی است که از طریق آن یک ادیتور خوب، از شما روزنامه نگار بهتری می‌سازد.

Comments

comments

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here