2.11: تضادهای اخلاقی

0
1032

بسیاری از اوقات و به ویژه در کشورهای در حال توسعه روزنامه نگاران تنها زمانی فرصت حضور در یک کنفرانس برای پوشش آن را پیدا می‌کنند که از سوی یک حامی‌برای شرکت در آن دعوت شده باشند. چنین وضعیتی می‌تواند شما را به یک تضاد اخلاقی بکشاند. به ویژه زمانی که حامی‌ از شما در خواست کند گزارشی مثبت یا مطابق نظر وی نسبت به آن کنفرانس تهیه کنید. چنین شرایطی ممکن است گاهی برای کنفرانس‌های خبری نیز پیش بیاید تجار و فعالان اقتصادی ممکن است به شما پیشنهاد سفر و شرکت در آن جلسه را بدهند و هزینه‌های شما را هم پرداخت کنند و در مقابل انتظار پوشش مثبت و تبلیغاتی از شما دارند.

نکته مهم این جا است که روزنامه نگار نباید اجازه دهد استقلال تصمیم او زیر سوال برده شود و قضاوت انتقادی او به هر دلیل مورد تعرض قرار بگیرد.

البته اگر چنین تصمیمی‌منجر به از دست دادن حمایت‌های آتی خبرنگار شود آن وقت است که این تصمیم گیری بسیار دشوار خواهد شد،  به ویژه برای کسی که روزنامه و رسانه او پرداخت هزینه‌های سفر او را بر عهده نمی‌گیرد. اما در هر حال باید به خاطر داشت که اگر حرفه روزنامه نگاری جستجوی حقیقت است، حفظ استقلال از مهمترین ضروریات آن به شمار می‌رود.

البته حل این تضاد‌ها و تناقض‌های اخلاقی همیشه کار ساده ای نیست و بستگی تام به کشور، فرهنگ و شیوه خبر رسانی محلی دارد و مسایل مشترک گاه در فضا‌های مختلف راه حل‌های مختلفی پیدا می‌کند.

به طور عمومی‌شفافیت یک راهکار بسیار مناسب برای این مساله به شمار می‌رود. اگر کسی هزینه‌های شما را پرداخت کرده است که برای پوشش یک کنفرانس سفر کنید این مساله را با سردبیر خود مطرح کنید و اگر برایتان ممکن است همین موضوع را با خوانندگانتان نیز به اشتراک بگذارید. مثلا در پایان مطلبتان در یک کادر کوچک بنویسید «سفر انجام شده برای تهیه این گزارش با حمایت …. صورت گرفته است» راه مناسب دیگری این است که در خصوص این تضادهای اخلاقی با همکارانتان بحث کرده و تجربیات آنها را مرور کنید.

Comments

comments

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here