1.6 :  تحقیق در باره موضوع

0
573

برای تحقیق مطبوعاتی خود برنامه ریزی کنید. فهرستی از کسانی را که باید با آنها ملاقات کرده و یا صحبت نمائید را آماده کنید و به یاد داشته باشید که روزنامه نگاری یعنی عدم اتکا به تنها یک منبع.

هم‌چنین به خاطر داشته باشید که گفت‌وگو با افراد مناسب به همان اندازه مهم است که گفت‌وگو کردن با تعداد زیادی از افراد. مطمئن شوید که همه زوایای داستان را درک کرده اید. گاهی اوقات برای این کار تنها صحبت کردن با دانشمندان کافی نیست. شاید لازم باشد با اعضا گروه‌های غیر دولتی، سیاستمداران، شرکت‌ها و افراد یا بیمارانی که با آن مساله به طور مستقیم در گیر هستند هم صحبت کنید. تا جایی‌که برایتان ممکن است دیدگاه‌های افراد مختلف را پوشش دهید. اما در عین حال به خاطر داشته باشید یک روزنامه نگار باید به شکلی بهینه کار کند برای همین وقتتان را با سرو کله زدن با منابع یا موضوعاتی که کمکی به مساله  مورد بحثتان نمی‌کند، تلف نکنید.

وثوق منابع خبریتان را بررسی کنید. اطلاعات کلیدی که لازم دارید را با کارشناسان مختلف چک کنید. و از آنها در باره منابعشان بپرسید. در این‌که از کارشناسی در باره کارشناسان دیگر و حوزه تخصصی ایشان سوال کنید به خود تردید راه ندهید. این راهی است که از طریق آن می‌توانید بفهمید با چه موضوعی سر وکار دارید.

سعی کنید فرضیه‌ها را توسعه داده و آنها را مورد پرسش قرار دهید و آماده باشید برنامه اولیه خود برای آماده کردن داستانتان را هر زمانی که لازم بود تغییر دهید.

مثال:

لینک زیر را کلیک کرده و این فیچر خبری را ببینید. این یک نمونه بسیار خوب از چگونگی نگاه کردن به یک موضوع از زوایای مختلف است.

http://www.scidev.net/content/features/eng/pcs-for-the-poor-as-good-as-their-hype.cfm

Comments

comments

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here