1.3 : آشنایی با خروجی‌های خبر

0
388

حتی بهترین داستان‌های خبری را هم تا زمانی که متناسب با خروجی و زمینه نشر آن تهیه نشوند، نمی‌توان داستان خوبی دانست. برخی از روزنامه نگاران علمی‌تازه کار موضوعاتی را به دبیران پیشنهاد می‌کنند که تناسبی با آن رسانه ندارد و به همین دلیل باید با موشکافی و دقت، نوع خروجی هر رسانه و قالب‌های آن را شناخت.

باید ببینید رسانه ای که می‌خواهید برای آن کار کنید از چه قالبی برای پوشش‌های مشابه خود استفاده کرده است؟ و از چه زوایایی به موضوع نگاه می‌کند. آیا تنها به انتشار خبر آن اکتفا می‌کند یا حاضر است در باره آن بحث‌هایی را نیز ترتیب دهد؟

شما هم‌چنین باید مشخص کنید که می‌خواهید چه نوع مطلبی بنویسید یا چه نوع برنامه ای را برای پوشش موضوع مورد نظرتان تولید کنید؟ اگر قصدتان این است که تنها خبری ساده را اعلام یا داستانی را در چهارچوب مشخصی ارایه کنید، یک داستان کوتاه خبری شاید بهترین گزینه پیش رو باشد. اگر داستان بزرگتری برای گفتن دارید که نیازمند اطلاعات بیشتر و پس زمینه کامل‌تری است شاید باید به سراغ یک مطلب فیچری بروید و اگر قصد دارید تا دیدگاهی را منتشر کنید بهتر است در قالب قطعاتی از تفسیرها این کار را بکنید. رادیو و تلویزیون قالب‌های متنوع تری را برای ارایه موضوع در اختیار شما می‌گذارند. قالب‌هایی مانند مصاحبه، گزارش و قطعات گفت‌وگو و یا مستند‌ها. برای این‌که مطمئن شوید کدام قالب به موضوعی که دارید می‌خورد سعی کنید تا حد امکان داستان‌های منتشر شده مشابه را پیدا کرده و آنها را بخوانید، گوش کنید یا ببینید. سعی کنید با تکرار این کار با قالب‌های متعدد هرچه بیشتر آشنا شوید.

Comments

comments

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here