1.7.2 :  روش تحقیق خود را در قالب یک جمله بیان کنید

0
426

برای این‌که نحوه پرداختن به داستان را برای خودتان شفاف کنید معمولا بسیار کار آمد است که آن را در قالب یک جمله تنظیم کنید. چنین کاری به شما کمک می‌کند تا طرح تحقیق مناسبی آماده کنید و ساختار مشخصی به پیش نویس خود داده و سبک درستی برای نوشتن پیدا کنید.

شاید بد نباشد که این تک جمله را با این عبارت آغاز کنید که : «من تحقیق ژورنالیستی خود را از این دیدگاه انجام می‌دهم که :…»

این جمله را با خواندن بلند ادامه آن یا نوشتن آن تکمیل کنید تا ببینید چقدر کارها راحت می‌شود

مثال‌ها :

  • 1. «من تحقیق ژورنالیستی خود را از این دیدگاه انجام می‌دهم که: کنیا به دنبال سرمایه گذاری در انرژی حرارتی برای رسیدن به آینده ای بهتر است»
  • 2. «من تحقیق ژورنالیستی خود را از این دیدگاه انجام می‌دهم که :نیروگاه‌های حرارتی می‌تواند به حل مشکل انرژی در بخش‌هایی از جهان کمک کند اما خطرات و ریسک‌های اقتصادی که در بخش حفاری وجود دارد هنوز مانعی جدی به شمار می‌رود»
  • 3. «من تحقیق ژورنالیستی خود را از این دیدگاه انجام می‌دهم که :یک مزرعه گل که در کنیا از این نوع انرژی استفاده می‌کند مثالی از کاربرد موفق و مبتکرانه این انرژی است»

همان‌طور که در مثال‌های بالا دیده می‌شود تکمیل این جمله عموما همراه با اتخاذ زاویه دید و نوعی قضاوت است. این به معنی آن نیست که شما نظرات شخصی خود یا اجتماع را کنار بگذارید بلکه تنها به این معنی است که این کار به شما کمک می‌کند که بتوانید بر تحقیق خود تمرکز کرده و جایی که باید دوربین را در آن قرار دهید مشخص کنید

استفاده از این جملات کمک می‌کند تا:

–         مشخص کنید که قصد دارید چگونه داستانی را روایت کنید و تصمیم بگیرید کدام یک از مفاهیم و داده‌ها مهم هستند و کدام‌ها غیر ضروری. شما از این جمله کلیدی می‌توانید حتی پیش از آغاز تحقیقتان استفاده کنید.

–        متوجه شوید که هر پاراگراف باید کجای داستان شما قرار بگیرد. هر جمله ای که می‌نویسید باید به گونه ای در راستای این جمله تحقیقاتی باشد یا یکی از جنبه‌های آن را مورد بحث قرار دهد.

اما در نظر داشته باشید که روزنامه نگاری در عین حال با به سوال کشیدن فرض‌های خودتان نیز عجین است. بنابراین آماده باشید تا این جملات تحقیقی خود را در طی مطالعه و در صورت نیاز تغییر دهید. ممکن است سوال‌های اولیه شما غلط باشند و یا حداقل به خوبی سوال‌های جدید نباشند.

Comments

comments

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here