1.1: درس اول :طراحی و ساختار بندی

0
408

نویسنده: جین لوبلینسکی (Jan Lublinski)

اشاره:به نخستین درس نامه آنلاین در زمینه روزنامه نگاری علمی‌خوش آمدید. این درس نامه از سوی فدراسیون جهانی روزنامه نگاران علمی  ‌و با همکاری شبکه علوم و توسعه طراحی شده است.

1.1 :  مقدمه

گزارشگران علمی‌و حتی با تجربه ترین آنها ممکن است گاهی با اولین نگاه در دام یک موضوع بیافتندو بخواهند در باره آن مطلبی بنیسند: داروی جدیدی که کشف شده است (شاید این همان موضوعی است که باید در باره اش بنویسیم). ماده تاریک (قطعا یک موضوع هیجان انگز واقعی است) پروژه یک لپ تاپ برای هر کودک (این موضوعی است که باید در باره اش حرف زد.

اما روزنامه نگاری علمی‌تنها به پیدا کردن موضوعات هیجان انگیز خلاصه نمی‌شود. موضوعات بسیار پیچیده را باید به مسایلی قابل فهم تبدیل و آنها را در جای درست خود و در چهارچوب مناسبشان نشاند و این در شرایطی است که شاید روحیه دانشمندانی که روی موضوعی جدید کار می‌کنند و منبع اطلاعاتی شما به شمار می‌روند، چندان برای گفت‌وگو‌های مستقیم و سرراست، مناسب نباشد.

به همین دلیل نوشتن در باره علم نیازمند توجه به سوال‌های مشخصی است: چقدر برروی کارم تمرکز دارم؟ آیا برنامه ای برای تولید، فروش و عرضه داستانم دارم؟

شما پس از گذراندن این درس خواهید توانست نگاهی جدید به ساختار، مخاطبان و زوایای دید، در داستان‌های ژورنالیستی بیاندازید. هم‌چنین بیشتر با مفهوم تحقیق در نگارش آشننا می‌شوید که به شما کمک می‌کند تا در همان هنگامی‌که داستان خود را پیش می‌برید ساختاری برای تحقیق موضوع بنا کنید. و هم‌چنین به طور مقدماتی با مفهوم روایت در نوشتار و قصه گویی آشنا خواهید شد.

 

Comments

comments

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here