ایران و پاکستان تفاهم نامه امنیت مرزی امضا کردند

0
899

بلوچی: تفاهمنامه گسترش امنیت و مدیریت مرزی بیست و یکمین اجلاس کمیسیون مشترک مرزی ایران و پاکستان در بندر گوادر پاکستان امضا شد.

در مذاکرات مربوط به بیست و یکمین اجلاس کمیسیون های مرزی ایران و پاکستان، در خصوص وضعیت مرزی، مسائل امنیتی، مهاجرت و تجارت مرزی دو کشور بحث و تبادل نظر صورت گرفت.
نشست مقدماتی بیست و یکمین کمیسیون مشترک مرزی ایران و پاکستان، بعد از ظهر جمعه ۲۱ مهرماه برای نخستین بار در بندر گوادر پاکستان برگزار شد.
پیش از این ، نشست کمیسیون مشترک مرزی ایران و پاکستان در شهرهای «زاهدان» مرکز استان سیستان و بلوچستان ایران و «کویته» مرکز ایالت بلوچستان پاکستان برگزار می شد و این نخستین بار است که این نشست در بندر گوادر برگزار می شود.
این نشست با حضور ۵۰ نفر از مسئولان و مقامات دو کشور ایران و پاکستان از جمله مسئولان استان سیستان و بلوچستان ایران و ایالت بلوچستان پاکستان برگزار شد.
این نشست به ریاست میرشکاری معاون امنیتی و انتظامی استانداری سیستان و بلوچستان به عنوان رئیس هیات ایرانی و ‘اورنگزیب حق ‘ دبیرکل دولتی ایالت بلوچستان به عنوان رئیس هیات پاکستانی برگزار شد.
در این نشست، دو طرف بر گسترش تعامل و همکاری به منظور توافق در خصوص مواردی که بیشتر جنبه اجرایی دارد تاکید کرده و گفتند که نیاز است، تمامی ۳۰ بند مصوباتی که در اجلاس های پیشین مورد توافق قرار گرفته و مورد بازبنیی مجدد قرار گیرد.
با توجه به افزایش رفت و آمد مقامات عالی دو کشور و ملاقات های مسئولان ایران و پاکستان طی یکماه گذشته، این مهم بیانگر آن است که دو کشور برای ارتقای روابط در تمامی زمینه ها به ویژه روابط تجاری اراده قوی دارند.
بندر گوادَر در جنوب ایالت بلوچستان پاکستان و بر کرانهٔ دریای عمان واقع شده است.
دولت پاکستان در سال ۲۰۰۷ امتیاز عملیات بندری گوادر را به مدت ۲۵ سال به یک شرکت سنگاپوری واگذار کرد و برای ۴۰ سال آینده آن را یک بندر آزاد بدون مالیات معرفی کرد.

Comments

comments

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here