در شش سال گذشته ‘اجساد حدود ۱۰۰۰ نفر در بلوچستان تحت اشغال پاکستان کشف شده است’

0
1406

به گزارش سازمان حقوق بشر بلوچستان , در پاکستان به اطلاعاتی دست یافته است که نشان می دهد اجساد حدود ۱۰۰۰ نفر از فعالان سیاسی و مظنونان مسلح استقلال طلب در طول شش سال گذشته در بلوچستان اشغالی کشف شده است.

به گفته فعالان حقوق بشری، این آمار مربوط به وزارت حقوق بشر پاکستان، نشانگر کشتارهای فراقانونی است.

به گفته مردم محلی بسیاری از این افراد قبل از پیدا شدن اجسادشان در گوشه و کنار شهر، از سوی مقامات امنیتی اشغالگر پاکستانی ربوده شده‌اند.

دولت پاکستان این ادعاها را رد می‌‌کند و می‌گوید که این اجساد مربوط به درگیری‌های بین گروه‌های مسلح فعال در منطقه است.

از سال ۲۰۰۷ به بعد که درگیری‌های استقلال طلبانه در بلوچستان بار دیگر شروع و ادامه پیدا کرد، گفته می‌شود که هزاران نفر در بلوچستان اشغالی ناپدید شده‌اند.

بلوچستان اشغالی از نظر منابع طبیعی غنی است و بطور مثال تاسیسات و مخازن گاز “سوئی” در بلوچستان بیش از ۴۰ درصد نیاز کشور را تامین می‌کند. بندر گوادر که تعدادی زیادی از فازهای آن عملیاتی شده است و از بنادر بزرگ منطقه است، نیز در جنوب بلوچستان واقع شده است.

اما با وجود این مسایل، ساکنان محلی که بسیاری از آنان را  بلوچ و پشتون تشکیل می‌دهند، می‌گویند که این ایالت و ساکنان بومی آن از این امکانات بهره چندانی نمی‌برند.

همین نکته بارها باعث درگیری‌هایی به ویژه بین ناسیونالیست‌های بلوچ و نیروهای دولت شده است که در اثر آنها بسیاری جان خود را از دست داده‌اند.

دولت‌های مختلف پاکستان به ویژه در چند سال اخیر و پس از روی کار آمدن دولت غیر نظامی در سال ۲۰۰۸ بارها تلاش کرده‌اند تا به حل مسایل بلوچستان کمک کنند، از جمله تلاش دولت پیشین پاکستان به رهبری حزب مردم با قانون “آغاز حقوق بلوچستان”، اما هیچ یک موفقیت چندانی به دست نیاورده‌اند.

Comments

comments

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here