حکم اعدام رامین حسین پناهی، زندانی سیاسی کورد به وی و وکیلش ابلاغ شد

0
996

وکیل رامین حسین پناهی، از ابلاغ حکم اعدام رامین حسین پناهی، زندانی سیاسی کورد به وی و خانواده اش خبر داد.

مروفایتی: بنا بر اعلام حسین احمدی نیاز، وکیل رامین حسین پناهی، زندانی سیاسی کورد محکوم به اعدام، حکم اعدام این زندانی سیاسی کورد روز پنج شنبه 17 مه برابر با 27 اردیبهشت ماه 1397 شمسی به وی، رامین حسین پناهی و خانواده اش ابلاغ شده است.

وکیل رامین حسین پناهی در این باره می گوید: «من امروز در سنندج به دادگاه انقلاب مراجعه کردم، پرونده از دیوان عالی کشور بازگشته و به شعبه چهارم اجرای احکام کیفری جهت اجرای حکم ارجاع شده. من هم در شعبه مذکور حاضر شدم و دادنامه دیوان به اینجانب ابلاغ گردید. قرار است من در روز شنبه و یا یکشنبه در دیوان عالی کشور اعتراض خودم را به این رأی و برای اعاده دادرسی اعلام نمایم.»

«رامین حسین پناهی» که یکی از فعالان سیاسی کورد است، در روز دوم تیرماه از سوی نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی بازداشت شد، این زندانی سیاسی روز ۲۵ ژانویه برابر با ۵ بهمن‌ماه ۱۳۹۶، در حالی که تنها یک جلسه‌ی دادگاهی برای او برگزار شده بود، از سوی شعبه یک دادگاه انقلاب سنندج به ریاست قاضی سعیدی و یکی دیگر از قضات به اتهام اقدام علیه امنیت ملی و عضویت در کومله به مجازات اعدام محکوم شد.

بنظر می رسد که حکم اعدا رامین حسین پناهی با اتمام ماه رمضان به اجرا درآید.

طی مدت گذشته، رامین حسین پناهی جهت اجرای حکم اعدام به سلول انفرادی منتقل شده بود اما با فشار بین المللی و داخلی حکم اجرای اعدام وی متوقف شد.

احتمال اجرای حکم اعدام رامین حسین پناهی به خودکشی خواهرزاده اش، نیشتمان حسین پناهی منجر شد.

بنا بر گزارشی که به مروفایتی رسیده است، رامین حسین پناهی از اجرای حکم اعدامش به اتهام “تروریسم و انجام فعالیت تروریستی” اظهار نارضایتی کرده است.

رامین حسین پناهی، فعال سیاسی کورد در مبارزه با گروه تروریستی داعش در عراق نیز مشارکت داشتته است اما اینک به اتهام “تروریست بودن” از سوی جمهوری اسلامی ایران اعدام می شود.

اعدام وی از سوی جمهوری اسلامی ایران در حالی صورت می گیرد که تاکنون شمار کثیری از نهادهای بین المللی حقوق بشر و نیز نهادها و سازمانهای حقوق بشری در حوزه ایران نارضایتی خود از اجرای حکم اعدام وی را اعلام و خواستار توقف این حکم اعدام شده اند.

ه گفته وکیل رامین حسین پناهی، در دادگاه قاضی پرونده به جای کلمه محاربه واژه‌ی “بغی” به معنای “یاغی بر علیه نظام” به کار می‌برد و این نخستین بار است که در دادگاه‌های ایران کلمه “بغی” در مورد متهمین سیاسی مورد استفاده قرار می‌گیرد، پیش‌تر از اصطلاح محاربه استفاده می‌شد. محاربه برای افرادی که در نبرد مسلحانه شرکت دارند، در مجامع قضایی ایران به کار گرفته می‌شود و بر همین مبنا وکیل مدافع وی صدور حکم اعدام رامین حسین پناهی را ناعادلانه توصیف کرده است.

وکیل مدافع این زندانی سیاسی محکوم به اعدام قبلا گفته بود، صدور حکم اعدام برای موکلش رامین حسین پناهی، با اعمال نفوذ اطلاعات و سپاه صورت گرفته، و با توجه به قوانین داخلی و جزایی ایران و این که چنانچه قضات پرونده استقلال داشته باشند، حکم مجازات اعدام مستحق رامین حسین پناهی نیست.

در همین رابطه تاکنون چندین هزار نفر از شهروندان، فعالان مدنی و سیاسی با امضای طومار و نامه، صدور حکم اعدام رامین حسین پناهی را محکوم کرده‌اند. همچنین بالغ بر ۳۲ تن از نمایندگان پیشین مجلس، اساتید دانشگاه‌ها، وکلا، طی نامه‌ای به رییس دستگاه قضایی ایران، خواستار توقف حکم اعدام رامین حسین پناهی شده‌اند. همچنین ۲۴ نهاد فعال مدنی و حقوق بشری با انتشار بیانیه‌ای خواهان لغو فوری حکم اعدام رامین حسین پناهی شدند.

سازمان عفو بین‌الملل هم با صدور اطلاعیه‌ای خواستار اقدام فوری علیه حکم اعدام رامین حسین‌پناهی، زندانی کورد شد.

بر اساس این اطلاعیه حکم صادر شده برای رامین حسین‌پناهی به دنبال یک محاکمه به شدت ناعادلانه و به دنبال چهار ماه «ناپدیدشدن اجباری» صادر شده است. این سازمان تاکید کرده است مقامات امنیتی و قضایی در اقدامی تلافی‌جویانه رامین حسین‌پناهی را به سلول انفرادی منتقل کرده‌اند و محکومیت و مجازات او مغایر با قوانین بین‌المللی است و باید لغو شود.