در ادامه اعدام شهروندان کورد در زندان ارومیه، دو تن دیگر اعدام شدند

0
802

زندان مرکزی ارومیه، معروف به زندان دریا، بیشترین سهم اعدام شهروندان کورد ره به خود اختصاص داده است، امروز دو شهروند دیگر کورد در این زندان به دار آویخته شدند.

مروفایتی: سپیده دم روز دوشنبه 14 مای برای با 24 اردیبهشت ماه 1397 شمسی، دو شهروند دیگر کورد بنامهای “خلیل آگوش”، اهل شهرستان ماکو و “سهیل میربخش”، اهل شهرستان ارومیه که طی دو روز گذشته جهت اجرای حکم اعدام به سلولهای انفرادی این زندان منتقل شده بودند، به اتهام “قتل عمد” و به حکم “قصاص”، به دار آویخته شدند.

خلیل آگوش از سال 1391 شمسی در زندان مرکزی ارومیه محبوس بوده است و حکم اعدام وی پس از حدود شش سال به اجرا درامد.

سهیل میربخش نیز از سال 1393 شمسی در این زندان محبوس بوده و حکم اعدام وی پس از حدود 4 سال به اجرا درآمد.

اجرای این دو حکم اعدام شهروندان کورد در این زندان در حالی صورت می گیرد که روز دوشنبه 10 اردیبهشت ماه 1397 شمسی برابر با 30 آپریل، حکم اعدام “اعظم خزایی”، اهل روستای پلنگرد از توابع شهرستان شاه آباد در استان کرماشان نیز در زندان مرکزی این شهر به اجر درآمده است.

همچنین سپیده دم روز دوشنبه 3 اردیبهشت ماه 1397 شمسی/ 23 آپریل 2018، چهار شهروند کورد  که در بندهای 3 و 4 _10_1 و بند متعلق به بیماران روانی زندان مرکزی ارومیه محبوس بودند، اعدام شدند.

هویت اعدام شدگان عبارت است از: “طیب شیخ زاده، اهل اشنویه، قادر محمد حسن، اهل بوکان، یدالله صمدی اهل ارومیه و اسلامی رشیدی، اهل ارومیه”.

این افراد به اتهام “قتل عمد”، از سوی دستگاه قضائی رژیم ایران به اعدام محکوم شده بودند.

هر کدام از این اعدام شدگان، مدت 6 تا 10 سال را در حبس بوده و سپس اعدام شده اند.

بنا بر آمارهای ثبت شده در مرکز آمار سازمان حقوق بشر کوردستان- روژهلات، طی سال 1396 شمسی، بیش از 93 تن از شهروندان کورد در زندانهای ایران اعدام شده اند.

طی مدت گذشته، رامین حسین پناهی، فعال سیاسی کورد وابسته به حزب کومله به اعدام محکوم شده است.

همچنین هدایت عبدالله پور، اهل شهرستان اشنویه در حالیکه بی گناهی او ثابت شده است به دو بار اعدام محکوم شده است.