تجمع اعتراضی صنفی وسیع معلمان در ایران و دستگیری شماری از آنها

0
1048

معلمان در سراسر ایران، روز پنجشنبه 10 مای برابر با 20 اردیبهشت ماه 1397 شمسی، در یک تجمع همزمان در کوردستان و  شمار چشمگیری  از شهرهای ایران خواستار رسیدگی به مطالبات‌شان از جمله «اختصاص بودجه عادلانه» به آموزش و پرورش و «حق تشکل یابی مستقل» شدند.

مروفایتی: در حالیکه اعتراضات معلمان مسالمت آمیز بوده است، اخباری مبنی بر دستگیری شماری از معلمان بویؤه دز کوردستان منتشر شده است.

برخی از شهرهای کوردستان و ایران که در آنها اعتراضات صنفی معلمان برگزار شده است عبارتند از: مریوان، خرم آباد، ساری، کرماشان، قروە، دیواندەرە، شیراز، کازرون، اصفهان و تبریز.

این تجمع اعتراضی با فراخوان «شورای هماهنگی کانون‌های صنفی معلمان ایران» برگزار گردید.

معلمان معترض پلاکاردهایی در دست داشتند که در آن‌ها به دستمزدهای پایین‌تر از خط فقر و کمبود بودجه‌های آموزشی اشاره شده بود. تأمین آموزش رایگان و کیفی برای همه کودکان و مخالفت با خصوصی‌سازی آموزش نیز از جمله خواسته‌های دیگر معلمان است.

در تجمع تهران که در مقابل سازمان برنامه و بودجه برگزار شد، نیروهای امنیتی به شدت با معترضان برخورد کرده و دست‌کم شش نفر از آن‌ها را بازداشت کرد. محمدتقی فلاحی دبیرکانون صنفی تهران، محمد حبیبی، اسماعیل گرامی، علی زلفی، علی پیروز، محمدحسن پوره از جمله افراد بازداشت‌شده هستند. برخی گزارش‌ها نیز حاکی از آن است که رسول بداقی و عالیه اقدام‌دوست نیز از جمله بازداشت‌شدگان هستند. دلیل این بازداشت و محل نگهداری بازداشتی‌ها اعلام نشده است.

شاهدان عینی از کتک زدن «وحشیانه» معلمان توسط نیروهای امنیتی خبر دادند.

در شهرستان‌ها تجمعات معلمان در برابر ساختمان آموزش و پرورش برگزار شد.

در قطعنامه‌ این تجمع اعتراضی آمده‌است: «عدم توجه به زندگی و معیشت معلمان بازنشسته و شاغل و بی‌توجهی به کیفیت آموزش در مدارس نشان از آن دارد که آموزش ‌و پرورش در اولویت نهادهای حاکمیتی و مسئولان دولتی نیست.»

«شورای هماهنگی کانون‌های صنفی معلمان کشور» همچنین در این قطعنامه آورده است که «با توجه به افزایش بی‌رویه تورم و گرانی و افزایش تعداد دانش‌آموزان (با توجه به رسیدن دانش‌آموزان نظام جدید به پایه دوازدهم) وضعیت نیروهای آموزشی و اداری مدارس در سال تحصیلی ۹۸ –۹۷ به‌مراتب سخت‌تر خواهد شد و توجه ویژه به وضعیت معلمان و نیازهای دانش‌آموزان امری ضروری است.»

This slideshow requires JavaScript.