ایلام: خودکشی مادر یک شاعر کورد بر اثر فشارهای وزارت اطلاعات

0
1355

فشارهای متعدد و تهدیدهای پی در پی وزارت اطلاعات و افراد موسوم به سربازان گمنام امام زمان، خودکشی مادر شاعر کورد ایلامی “ژاکان باران” را درپی داشت.

مروفایتی: بنا بر گزارش رسیده به سازمان حقوق بشر کوردستان- روژهلات، مریم افراسیابی،مادر شاعر سرشناس کورد ایلامی “حسین باقری”، مشهور به “ژاکان باران” را به خودکشی واداشت.

بنا بر این گزارش، مریم افراسیابی، مادر شاعر سرشناس کورد ایلامی “حسین باقری”، مشهور به “ژاکان باران”، روز جمعه 5 مارس 2018 برابر با 15 اردیبهشت ماه 1397 شمسی، بر اثر فشارهای مکرر وزارت اطلاعات و افراد موسوم به “سربازان گمنام امام زمان” که ساخت روانی این خانواده را مختل نموده اند، با خودن قرص برنج به حیات خود خاتمه بخشیده است.

این در حالیست که طی مدت گذشته، نیشتمان حسین پناهی، خواهرزاده افشین و رامین حسین پناهی نیز با انتشار خبر احتمال اعداو زودرس رامین حسین پناهی، زندانی سیاسی کورد محکوم به اعدام از طریق حلق آویزی به حیات خود خاتمه بخشیده است.

خودکشی مریم افرسیابی، مادر “ژاکان باران” در حالی صورت می گیرد که وزارت اطلاعات علاوه بر بازداشت قبلی این شاعر کورد و نیز تهدید به قتل وی، مرتبا اعضای این خانواده را احضار و تهدید کرده است و این روند تاکنون نیز ادامه دارد.

این سیزدهمین مورد از خودکشی ها در شرق کوردستان طی سال نو شمسی می باشد.

 “حسین باقری”، متخلص به “ژاکان باران”، شاعر 36 ساله شناخته شده ایلام در شرق کوردستان، روز یکشنبه 24 دیماه 1396 شمسی برابر با 14 ژانویه 2018، به اتهام “اقدام علیه امنیت ملی”، مجددا از سوی نیروهای وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران در منزل شخصی اش دستگیر و بازداشت شده بود.

این شاعر شناخته شده و خوشنام کورد ایلامی، روز 10 دی ماه 1396 شمسی نیز در حین تظاهرات نارضایتی ضدحکومتی مردمان ایران و کوردستان، از سوی نیروهای اطلاعات سپاه تروریستی پاسداران، تهدید به بازداشت شده بود.

این شاعر کورد ایلامی، 25 آذرماه 1396 شمسی نیز از سوی نیروهای لباس شخصی وابسته به وزارت اطلاعات در شهرستان ایلام، مورد هجوم قرار گرفته بود اما تلاش نیروهای لباس شخصی براب دستگیری وی بی ثمر و ناکام باقی مانده بود.

حسین باقری” مشهور به “ژاکان باران”، شاعر کورد کوردی سرای ایلامی همچنین طی نامه ای از سوی عوامل وزارت اطلاعات در استان ایلام، تهدید به قتل شده است. در بخشی از این نامه که تحت عنوان “نامه سربازان گمنام امام زمان” برای این شاعر کورد ارسال شده است، آمده است: : “اگر تذکرهای ما به شما و خانواده‌ات مفید واقع نشود و از اصلاح شما ناامید بشویم مجبور خواهیم شد طور دیگری برخورد کنیم که بدون شک برای شما گران تمام خواهد شد کمی به فکر مادر بیمارتان باشید فکر کنید بعد از سربنیست شدن شما چه حالی خواهد شد.” در بخش دیگری از نامه اطسال شده از سوی به اصطلاح “سربازان گمنام امام زمان” تاکید شده است: “شاید سال‌ها بعد جنازه‌ای پیدا شد بدون قلمی برای نوشتن شعرهای ضدانقلابی بدون کلاه قرمز رنگ و بدون سوار بر پرادو استیل تنها چند مشت استخوان، آن روز دیگر کسی شما را بیاد ندارد و خانواده شما تنها ممکن است بخاطر پلاتین‌های کمر و پایتان تشخیص دهند که این استخوان‌ها متعلق به فرزندشان است.”