سنندح: احضار فعالین کارگری با نزدیک شدن به روز جهانی کارگر

0
875

طبق معمول هر سال، وزارت اطلاعات و نهادهای امنیتی، اقدام به احضار و تهدید فعالین کارگری و به ویژه اعضای کمیته هماهنگی برای ایجاد تشکلات کارگری نموده است.

مروفایتی: بنا بر گزارش رسیده به سازمان حقوق بشر کوردستان- روژهلات، با نزدیک شدن به روز 1 مای، روز جهانی کارگر، “سریف ساعدپناه”، “حبیب الله کریمی”، “غالب حسینی”، “خالد حسینی” و “مظفر صالح نیاه”، پنج تن از فعالین شناخته شده حقوق کارگری از سوی شعبه یک دادگاه انقلاب شهرستان سنندج احضار شده اند.

کمیته هماهنگی برای ایجاد تشکلات کارگری، طی بیانیه ای اعتراض خود را نسبت به احضار این فعالین کارگری اعلام نموده است.

در این اعتراضیه آمده است: “هر نوع احضار، بازجوئی و پیگرد و دادگاهی و زندانی نمودن کارگران و فعالین کارگری به دلائل امنیتی محکوم بوده و بدون شک این تلاشها بی نتیجه بوده و نمی تواند مانع جنبش و فعالیتهای کارگران در جامعه شود”.

قبلا نیز «مظفر صالح‌نیا» فعال کارگری کورد اهل سنندج و عضو هیات مدیره اتحادیه آزاد کارگران ایران، روز چهارشنبه ۲۲ آذرماه ۱۳۹۶ شمسی، برابر با 13 دسامبر 2017، طبق ااحضاریه ای از سوی دادسرای انقلاب این شهر احضار شده است.

همچنین روز شنبه، 15 مهرماه 1396 شمسی، طی احضاریه هایی کتبی از سوی اطلاعات نیروی انتظامی تعدادی از فعالین کارگری شهر سنندج به این نهاد احضار شدند.

بر پایه این احضاریه، غالب حسینی و خالد حسینی از اعضای کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری؛ شریف ساعد پناه و مظفر صالح نیا از اعضای اتحادیه آزاد کارگران باید روز چهار شنبه ۹۶/۷/۱۹ خود را به این اداره معرفی نمایند. این در حالی است که تاکنون علت احضار فعالین کارگری شهر سنندج مشخص نشده است.

از سوی دیگر، “محمد عزیزی”، فعال کارگری اهل شهرستان سنندج، روز شنبه 20 آذرماه 1396 شمسی برابر با 10 دسامبر 2017 میلادی، به صورت تلفنی از سوی وزارت اطلاعات در شهرستان سنندج احضار شده بود.

سال گذشته نیز، روز جمعه 8 اردیبهشت ماه 1396 شمسی، جمع انبوهی از کارگران، خانودهای کارگری، فعالین کارگری، اعضای کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکلهای کارگری و اتحادیه ازاد کارگران ایران، در یک راهپیمای باشکوه به استقبال روز 1 می، روز جهانی کارگر رفتند، در این گردهمایی،  یکی از فعالین کارگری این شهرستان از سوی نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی ایران، دستگیر و بازداشت شده بود.