تداوم فشارهای نهادهای امنیتی در شرق کوردستان به کسبه بر اثر اعتراضات همه گیر/گزارش

0
1042

مدت هشت روز از اعتصاب و نارضایتیهای سراسری هفت شهر در شرق کوردستان می گذرد، جمهوری اسلامی ایران تاکنون هیچ گونه راه حلی پیشنهاد نکرده است، اعتراضات همچنان بی نتیجه مانده است و دولت آنرا نادیده می گیرد، با اینوجود دستگیریها و احضار و تهدیدها از سوی نهادهای امنیتی ادامه دارد.

مروفایتی: اعتصاباتی که از هشت روز پیش از شهرهای بانه و جوانرود و سقز در اعتراض به مسدود ماندن طولانی مدت گذرگاههای مرزی و تنگتر شدن معیشت شهروندان کورد در شهرهای مرزی شروع شد اینک به چهار شهر دیگر نیز کشیده شده است، با توجه به تاثیرات عمیق بسته ماندن این گذرگاهها و ممانعت از مبادلات کالا برای شهرهای دیگر، انتظار می رود شهرهای دیگر نیز در صورت تداوم اعتراضات به این نارضایتی ها بپیوندند.

نهادهای امنیتی نیز جهت جلوگیری از تشدید و گسترش نارضایتی ها، اقدام به تهدید و احضار کسبه در شهرهای دیگر نموده اند.

طی روزهای سه شنبه و چهارشنبه 23 و 24 آپریل 2018، وزارت اطلاعات و نهادهای دیگر امنیتی و اداره اماکن اقدام به احضار و تهدید مغازه داران سرشناس دو شهر بوکان و مهاباد نموده اند.

یکی از احضار شدگان شهرستان مهاباد که نام وی در نزد مروفایتی محفظ است گفت: “اداره اماکن احضار شدگان را تهدید به ابطال مهلت کار و پروانه کسب نموده است.”.

وی در ادامه افزود: “وزارت اطلاعات صریحا به ما اعلام کرده است که به توجه به نفوذ آنها در بین بازاریان در صورت شروع اعتصاب، آنها را منبع و باعث و بانی و مسئول می شناسد و با شدت با آنها برخورد خواهد نمود”.

وزارت اطلاعات و اداره اماکن بوکان نیز روز چهارشنبه دست به اقدام مشابهی زده اند. یکی از احضار شدگان طی تماسی به مروفایتی گفت: “مشخص است که رژیم ایران از این اعتصابات که اینک به خوبی رسانه ای شده است در هراس است از این رو با انواع روشهای مختلف اقدام به تهدید توام با دلجوئی نموده اند”.

طی این هشت روز گذشته، شمار زیادی از شهروندان کورد نیز دستگیر شده اند اما وضعیت “یادگار صاقی”، جوان کورد بانه ای که در هنگام سخنرانی سعید جلیلی، مشاور امنیتی خامنه ای به شدت به وی اعتراض نمود بیش از همه جای نگرانی دارد.

یک منبع مطلع از بانه در این رابطه به مروفایتی گفت: “تعداد شش نفر از کسبه سرشناس بازارچه مرزی بانه طی سه روز گذشته به شدت تهدید شده اند اما آنها صاحتا اعلام نموده اند که به اعتصابات تا رسیدن به هدف خود و باز شدن راههای مرزی ادامه می دهند”.

این منبع که حاضر نشد اسامی تهدیدشدگان را بنا به دلائل امنیتی فاش نماید به مرفایتی گفت: “پس از آمدن سعید جلیلی وضعیت بیش از پیش امنیتی تر شده است، تهدیدات تلفنی و مزاحمتهای اداره اماکن و اطلاعات به شدت افزایش یافته است، بخش زیادی از کسبه موثر شبها را به دلیل ممانعت از بازداشت خودسرانه در منزل خود نمی مانند”.

وی در رابطه با پاسخگوئی مسئولین گفت: “مسئولین تاکنون هیچ اقدامی انجام نداده اند، نامه نمایندگان به اصطلاح کورد در مجلس نیز فرمالیته و تنها جهت جلوگیری از خدشه دار شدن بیشتر چهره شان برای انتخابات آتی می باشد. نماینده بانه نیز کاملا اثبات نمود که وی نماینده دولت است نه ملت”.

این فشارها در سقز و جوانرود هم ادامه دارد، پیگیریها مروفایتی نشان می دهد که احضار و تهدیدها در این دو شهرستان و به ویژه در سقز که طی دو سال گذشته به نمود بارزی در راستای نارضایتی های مدنی تبدیل شده است، تشدید شده است”.

در شهرستان پیرانشهر، طی چهار روز گذشته، مامورین اماکن و اطلاعات و حفات اطلاعات سپاه، بارها سعی کرده اند با شکستن قفل مغازه ها، صاحبانشان را وادار به باز کردن مغازه هایشان نمایند اما تاکنون موفق نشده اند.”

یکی از کسبه و اعتصاب کنندگان پیرانشهر در این رابطه به مروفایتی گفت: “امیدواریم شهرهای دیگر مانند اشنویه، نقده، مهاباد، بوکان و حتی سنندج نیز به آنها بپیوندند چون کالاهای مرزی به این شهرها و دیگر شهرهای ایران منتقل می شود و زندگی آنها را نیز تحت تاثیر قرار داده است”.

طی چند روز گذشته، دوزاده سازمان حقوق بشر وابسته به ملیتهای غیرفارس در ایران، طی بیانیه مشترکی، حمایت خود را از اعتراضات و اعتصابات مدنی گسترده در شرق کوردستان اعلام نمودند.

این سازمانها که مدافعین شناخته شده و فعال حقوق بشر ملیتهای غیرفارس در ایران هستند، طی این بیانیه علاوه بر اعلام حمایت خود از این اعتراضات و اعتصابات که با نارضایتی های الاحواز همزمان می باشد، از جمهوری اسلامی ایران خواسته اند که؛ به سیاستهای تبعیضگرایانه خود در مورد گروههای ملی و قومی ایران پایان دهد و امکانات لازم را جهت توسعه اقتصادی و اجتماعی این مناطق محیا سازد و سریعا در جهت پایان تمرکز گرایی و به رسمیت شناختن خودگردانی این مناطق اقدام نماید.

آمار دستگیر شده ها در اعتراضات هشت روز اخیر شهرهای مرزی در شرق کوردستان تاکنون از 20 نفر متجاوز است اما وضعیت “یادگار صادقی” که روز گذشته و درپی اعتراض شفاهی به سعید جلیلی، نماینده رهبر ایران در شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران در مسجد جامع شهرستان بانه دستگیر شده است، نگرانن کننده می باشد و امکان کشته شدن وی در زیر شکنجه وجود دارد.

یادگار صادقی

“یادگار صادقی”، روز پنج شنبه 19 آپریل برابر با 30 فروردین ماه 1397 شمسی، در حین حضور سعید جلیلی، نماینده رهبر ایران در شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران در مسجد جامع بانه جهت سخنرانی برای معترضین و خاتمه دادن به اعتصاب سراسری همزمان بازارییان این شهر و شهرهای مریوان، پیرانشهر، جوانرو و سقز، دستگیر شده و به مکان نامشخصی انتقال داده شده است.

این در حالیست که طی چند روز گذشته، حداکثر 15 تن دیگر از شهروندان کورد در این شهرستان دستگیر و بازداشت شده و سرنوشت آنها تاکنون نامشحص است.

اسامی دستگیر شدگان به شرح ذیل است:

1- زانیار عثمانی، اهل شهرستان بانه

2- بهروز عثمانی، اهل شهرستان بانه

3ـ رضا اسدی ، اهل شهرستان بانه

4- محسن علیزادە، اهل شهرستان بانه

5ـ رزگار رفاهی، اهل شهرستان بانه

6- امیر زاهد، اهل شهرستان مریوان

7- قادر محمد نژاد ، اهل شهرستان سقز

8- جمیل عثمانی، ، اهل شهرستان سقز

9- ابوبکر محمدی، اهل شهرستان جوانرود