انفجار مین در شرق کوردستان، دو قربانی دیگر برجای گذاشت

0
1100

انفجار مين در حين فعاليت بيل مكانيكى در روستاى كوچرى سرپ لذهاب دو مصدوم برجاى گذاشت.

روژی کورد: این انفجار، صبح روز یکشنبه 22 آپریل برابر با 2 اردییبهشت ماه 1397 شمسی در روستای بیشکان در شهرستان سرپل ذهاب در استان کرماشان در شرق کوردستان رخ داده است.

هویت مجروحین سعید میری و هادی مرادی اعلام شده است که حال راننده وخیم گزارش شده و مجروحین به بیمارستان شهدای سرپل ذهاب برای مداوا منتقل شدند.

این انفجار و چندین انفجار مداوم مین در این استان در حالی رخ می دهد که، سر پل ذهاب و تمامی استان کرماشان منطقه و استان پاک وعاری ازمین اعلام شده است.

درسال 91 جشن پاکسازی در این استان گرفته شد. پس از این جشن نزدیک به 250 تن تاکنون تنها در این استان قربانی انفجار مین شده اند.

مین ها در کوردستان هنوز زنده اند و هر روز جان کوردها را می گیرند. گفته می شود این مین ها، از زمان جنگ ایران و عراق برجای مانده اند اما گزارشات رسیده مبنی بر کاشت مینهای جدید از سوی سپاه تروریستی پاسداران ایران در مناطق مرزی کوردستان در ایران می باشد.

این دومین انفجار مین طی سال جاری شمسی در استان کرماشان می باشد.

طی چند روز گذشته، یک سرباز وظیفه کورد اهل روستای “دربکه” از توابع شهرستان پیرانشهر به نام “ع. محمودی” بر اثر انفجار مین در شهرستان قصرشیرین از توابع استان کرماشان، بر اثر انفجار مین جان خود را از دست داد.

این سرباز کورد در حالی قربانی انفجار مین شده است که تنها دوماه از خدمت اجباری سربازی وی باقی مانده بود.

ایران یکی از آندسته از کشورهاست که تاکنون به کنوانسیون “اوتاوا” نپویسته است. این در حالیست که، تاکنون ۱۶۴ کشور موافقت خود را با “کنوانسیون اوتاوا” برای ممنوعیت مین‌های ضدنفر اعلام کرده‌اند.

بیشترین میزان خسارتهای جانی و مالی ناشی از انفجار مین در ایران در کوردستان می باشد.