نهمین مورد خودکشی در کوردستان تنها طی یک ماه از سال جدید شمسی

0
995

میزان خودکشی ها در کوردستان در ایران به گونه ای چشمگیر روبه افزایش است. این میزان گسترده از خودکشی، فعالین مدنی کورد را نگران نموده است. علت بیشتر خودکشی ها فقر و بیکاری است. بیشترین میزان خودکشی ها در شهرهای مرزی است که به نظر می رسد با بسته شدن گذرگاهها و بحرانی تر شدن شرایط معیشتی زندگی آنها رابطه جهت دار داشته باشد.

مروفایتی: بنا بر گزارش رسیده به سازمان حقوق بشر کوردستان- روژهلات، روز پنج شنبه مورخ ۳۰ فروردین، یک شهروند زن اهل شهرستان مریوان، بنام “پاییزه ایبراهیمی” خودکشی کرد.

علت خودکشی این شهروند کورد؛ مشکلات خانوادگی خودکشی کرده است.

مشکلات معیشتی در کوردستان در طول حکومت جمهوری اسلامی ایران و حتی در زمان رژیم قبلی نیز به طور محسوس و ملموسی وجود داشته است که این امر به سیاستهای سیستماتیک تبعیض امیز به منظور عدم توسعه یافتگی کوردستان، وجود داشته است اما مسدود ماندن گذرگاههای مرزی طی چند ماه گذشته و امتناع دولت از باز کردن این گذرگاههای مرزی، فشار را بر شهرهای مرزی کوردستان به طور تصاعدی افزایش داده است.

این نهمین مورد خودکشی و سومین مورد از خودکشی زنان در شرق کوردستان می باشد که طی یک ماه از سال جدید شمسی در مرکز امار سازمان حقوق بشر کوردستان- روژهلات، تبت شده است.

اخبار هشت مورد قبلی:

  • روز سه شنبه 17 آپریل 2018 برابر با 28 فروردین ماه 2718 کوردی (1397 شمسی)، “دارا محمدی”، فرزند ابوبکر، 27 ساله و اهل محله کوثر شهرستان مریوان، از طریق حلق آویزی به حیات خود خاتمه داد. علت خودکشی این جوان 27 ساله کورد نیز مانند بیشتر خودکشی ها در کوردستان نامشخص است.
  • یک شهروند زن کورد اهل شهرستان بوکان با نام اختصاری “م.ص”، 30 ساله و متاهل، شب یکشنبه 1 آپریل 2018 برابر با 12 فروردین 1379 شمسی (2718 کوردی)، در حیاط منزلشان از سریق حلق آویزی به زندگانی خود خاتمه داده و خودکشی نموده است.
  • عبدالکریم خواجوی، 54 ساله، اهل شهرک دیزج در منطقه مرگور از توابع شهرستان ارومیه، متاهل و دارای 3 فرزند، روز شنبه 31 مارس 2018 برابر با 11 فروردین ماه 1397 شمسی (2718 کوردی) از طریق حلق آویزی به زندگانی خود خاتمه داده است.
  • روز پنج شنبه 9 فروردین ماه 2718 کوردی (1397 شمسی) برابر با 29 مارس 2018 میلادی، یک زن و شوهر مهابادی بنامهای “خ.ل” و “م.ش” اهل روستای “گابازله” از توابع شهرستان مهاباد، از طریق حلق آویزی و مسمومیت از طریق استنشاق گاز مونواکسید کربنف به زندگانی خویش خاتمه داده و خودکشی کرده اند. تاکنون علت خودکشی این زن و شوهر مشخص نیست اما این پنجمین مورد خودکشی در شرق کوردستان طی 9 روز ابتدای سال شمسی جدید می باشد که نزد سازمان حقوق بشر کوردستان- روژهلات ثبت شده است.
  • روز چهارشنبه 24 مارس برابر با 4 فروردین ماه 1397 شمسی، یک جوان 26 ساله و متاهل روستای “درماناوی” از توابع شهرستان سردشت که پدر یک فرزند خردسال یک و نیم ساله نیز بوده است بنام “کریم اسماعیل پور” از طریق حلق آویزی خودکشی نموده است.
  • طی همان روز، یک جوان دیگر اهل شهرستان سردشت بنام “وریا ابراهیم پور”، فرزند قادر، اهل روستای بیتوش از توابع این شهرستان نیز به دلیل فقر و بیکاری خودکشی نموده است.
  • همچنین مورخه 3 فروردین ماه 1397 شمسی برابر با 23 مارس 2018، نیز یک جوان دیگر اهل شهرستان سردشت بنام “میلاد خجسته”، فرزند حسین، 26 ساله به زندگانی خود خاتمه داده است.