انجمن محیط زیست ژینکو اشنویه نسبت به کشتار اسب کولبران اعتراض نمود

0
765

کشتار کولبران و اسبهای آنها از جمله موارد فاحش نقض حقوق بشر و حقوق حیوانات و آلوده کردن محیط زیست در کوردستان در ایران می باشد.

مروفایتی: کشتار کولبران و حتی اسبهای انها در کوردستان از موارد شایع و روزمره نقض حقوق بشر و حقوق حیوانات در کوردستان و ایران می باشد. این امر به حدی گسترش یافته است که طرفداران حقوق حیوانات و محیط ززیست را به واکنش واداشته است. انجمن محیط زیست “ژینکو”ی شهرستان اشنویه، طی بیانیه ای اعتراض خود را در این باره اعلام داشته است.

این اعلامیه پس از آن صادر شده است که طی چند روز گذشته، بیش از 10 رأس از اسبهای کولبران و کاسبکاران کورد که اینک بر اثر مسدود شدن گذرگاههای مرزی با مشکلات معیشتی بیشتری دست و پنجه می کنند، در این شهرستان از سوی نیروهای انتظامیو هنگ مرزی به شیوه فجیع و دسته جمعی کشته شدند.

قبل از آن نیز با فاصله زمانی اندکی بیش از 40 رأس از اسبهای کولبران و کاسبکاران کورد در بانه و مریوان و سردشت، از سوی نیروهای رژیم ایران کشته شده اند.

متن بیانیه:

اطلاعیه انجمن محیط زیست ژینکو اشنویه

سنگفرشی از استخوان‌های نجیب/گلوله‌هایی که به مغز اسب‌ها شلیک می‌شود

تأسفانه کشتار اسب‌های کاسبکاران در مناطق مرزی که به لحاظ شرعی، قانونی و اخلاقی غیرقابل قبول است بازتابی منفی در افکار عمومی به جا گذاشته است.

کشتار اسب و قاطر و الاغ که کاسبکاران آنها را “دَوّاب” می‌خوانند در مناطق مرزی به ویژه اشنویه ،سردشت، پیرانشهر و بانه همچنان ادامه دارد و از یک سو تهدیدی جدی برای بهداشت عمومی به شمار رفته و از سوی دیگر انسانیت و اخلاق را زیر سوال می برد. لاشه های نیمخور، استخوان ها و پالان های رنگ باخته چارپایان بارکش، در کنار بوی نامطبوع مرداری که فضای منطقه را متعفن کرده توجه هر تازه واردی را به خود جلب می کند و این پرسش را در ذهن تداعی می کند که این مخلوقات نجیب و مظلوم خداوند به چه جرمی محکوم به تحمل زندگی رنج آوری هستند که با شلیک گلوله و جان سپردن زیر کوله باری از گناه ناکرده پایان می پذیرد.

به گفته کاسبکاران آنان ناگزیرند برای گذران زندگی، شبانه به همراه چارپایانشان، عازم معابر شوند. معابری که مشاهده آفتاب روز بعد را نه برای کاسبکاران ضمانت می کنند و نه برای چارپایانشان چرا که حتی اگر از مین های باقی مانده از جنگ تحمیلی در این مناطق هم جان سالم به در ببرند، عواقب حمل غیرقانونی کالا می تواند به قیمت جانشان تمام شود.

مرزنشینانی که برای امرار معاش، شبانه رهسپار معابری پرخطر و حادثه خیز می‌شوند نه تنها به قربانی شدن حیواناتی بی‌گناه منجر می‌شود که سرانجام با شلیک گلوله، با زندگی پر درد و رنجشان وداع می‌گویند، این امر تا‌کنون مرگ بسیاری از این هموطنان و بی‌سرپرست شدن خانواده‌هایشان را به دنبال داشته است و از سوی دیگر، بستری برای قاچاق فراهم آورده است، معضلی که امروز، بیش از هر زمان دیگری، لزوم ساماندهی و مدیریت قانونمند را که مستلزم توجه و اقدام مسئولان ذیربط است به نمایش می‌گذارد.

انجمن محیط زیست ژینکو اشنویه اقدامات وارده به اسبهای کولبران در مناطق مرزی را بدشدت محکوم می نماید و خواهان پاسخگویی مسئولان ذیربط در این زمینه می باشد چرا که کشتن و و حذف کردن در طول تاریخ راهگشا نبوده و نخواهد بود .

1397/01/29