با گذشت بیش از یک ماه هنوز سرنوشت دو فعال محیط زیستی شهر بوکان نامشخص است

0
839

با گذشت بیش از یک ماه از دستگیر شدن دو تن اعضای انجمن محیط زیستی “ولات” در شهر بوکان از سوی وزارت اطلاعاتِ این شهر، هنوز از سرنوشت این دو فعال محیط زیستی اطلاعی در دست نیست. مراجعه و پیگیری خانواده‌های دستگیر شدگان به اداره اطلاعات نیز تاکنون بی نتیجه مانده است.

مروفایتی: بنا بر گزارش سازمان حقوق بشر کوردستان- روژهلات به نقل از سازمان محیط زیستی ژینگه وان، نیروهای وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران در شهرستان بوکان، شب ۲۰ اسفند ماه ۱۳۹۶ شمسی برابر با 11 مارس 2018، به منزل دو فعال میحط زیستی با نامهای “حامد سپهری” و “جعفر امینی” یورش برده و این فعالان محیط زیستی را دستگیر و به مکانی نامعلومی منتقل نموده اند.

تاکنون وزارت اطلاعات دلیل دستگیر شدن این دو شهروند فعال مدنی کورد را اعلام نکرده اند و از ارائه پاسخ به خانواده هایشان خودداری کرده اند.

از سوی دیگر نیروهای وزارت اطلاعات به خانوادهای دستگیر شده‌گان هشدار داده اند که در صورت رسانه‌ای کردن خبر دستگیری آنها و انجام هرگونه مصاحبه‌ای با رسانه‌ها در باره بازداشت این دو فعال مدنی، با مجازات سنگین روبرو خواهند شد.

همزمان با دستگیر شدن این دو عضو این انجمن محیط زیستی، چند نفر دیگر از اعضای این انجمن، از سوی نیروهای وزارت اطلاعات شهر بوکان به این اداره احضار شدە و بعد از چند روز بازجویی و تهدید آزاد شده اند.

انجمن “ولات” در زمینه‌ی محیط زیستی و فعالیتهای مدنی در منطقه موکریان در شرق کوردستان فعالیت دارد، طی سه سال گذشته از سوی نیروهای وزارت اطلاعات و اطلاعات سپاه تروریستی پاسداران ایران، چندین تن از فعالین مدنی و اعضای سرشناس این انجمن، تحت فشار قرار گرفته و بارها به نهادهای امنیتی فرا خوانده شده‌اند.

فرمانداری شهر بوکان مجوز این انجمن را تاکنون سه بار ابطال نموده و فعالیتهای این گروه از طرف نهادهای امنیتی رژیم متوقف شده و تمامی اعضای این انجمن، بارها تهدید شده اند.

 سال 1396 شمسی نیز، پس از اعتراضات و شکایات این انجمن نسبن به عملکرد فرمانداری، شهرداری و شورای شهر بوکان در زمینه تخریب و خرید و فروش غیرقانونی دو پارک “قولە” و “ملت” و پیگیری های این انجمن بر سر احقاق مردم، امواجی تازە‌ای از فشار نهادهای امنیتی رژیم برای تهدید و ترساندن اعضای رهبریت این انجمن محیط زیستی شروع شد.

همچنین در تابستان ۱۳۹۵ شمسی نیز یکی دیگر از اعضای فعال انجمن “ولات” با پرونده سازی و به بهانه‌ طرفداری یکی از احزاب کورد مخالف رژیم ایران، از سوی وزارت اطلاعات در دادگاه بوکان به سه سال زندان محکوم شد و سپس مجبور به ترک زادگاه خیش شد و در اقلیم کوردستان ساکن شد.