انفجار مین در جان سرباز پیرانشهری را گرفت

0
976

مین ها در کوردستان هنوز زنده اند و هر روز جان کوردها را می گیرند. گفته می شود این مین ها، از زمان جنگ ایران و عراق برجای مانده اند اما گزارشات رسیده مبنی بر کاشت مینهای جدید از سوی سپاه تروریستی پاسداران ایران در مناطق مرزی کوردستان در ایران می باشد.

مروفایتی: بنا بر گزارش رسیده به سازمان حقوق بشر کوردستان- روژهلات، انفجار مین جان سرباز پیرانشهری را گرفت.

براساس گزارش رسیده به سازمان حقوق بشر کوردستان- روژهلات، یک سرباز وظیفه کورد اهل روستای “دربکه” از توابع شهرستان پیرانشهر به نام “ع. محمودی” بر اثر انفجار مین در شهرستان قصرشیرین از توابع استان کرماشان، بر اثر انفجار مین جان خود را از دست داد.

این سرباز کورد در حالی قربانی انفجار مین شده است که تنها دوماه از خدمت اجباری سربازی وی باقی مانده بود.

ایران یکی از آندسته از کشورهاست که تاکنون به کنوانسیون “اوتاوا” نپویسته است. این در حالیست که، تاکنون ۱۶۴ کشور موافقت خود را با “کنوانسیون اوتاوا” برای ممنوعیت مین‌های ضدنفر اعلام کرده‌اند.

بیشترین میزان خسارتهای جانی و مالی ناشی از انفجار مین در ایران در کوردستان می باشد.

بنا بر گزارشات و مستندات سازمان حقوق بشر کوردستان- روژهلات و جمعیت حقوق بشر کوردستان- ژنو، برای هر دو نفر در شرق کوردستان، یک مین از سوی جمهوری اسلامی ایران کاشته شده است.

جمهوری اسلامی ایران این مین ها را به زمان جنگ هشت ساله بین ایران و عراق نسبت می دهند اما، هلمت معروفی، مسئول سازمان حقوق بشر کوردستان- روژهلات می گوید، مدارکی در دست دارند که اثبات می کند که به ویژه طی سه سال گذشته، مینهای جدید آنهم به مقداری چشمگیر در مناطق مرزی و به ویژه در مرزهای مریوان، پیرانشهر و بانه کاشته شده است.

بنا بر اظهارات هلمت معروفی، نوع این مینها جدید و نو بوده و با مینهای زمان جنگ بین ایران و عراق متفاوت است.

آمارهای موجود نشان می دهد که جمهوری اسلامی ایران، بیش از 20 ملییون مین ضد نفر را در 4 ملیون و 200 هزار هکتار خاک شرق کوردستان کاشته است.