تعداد بازداشت شدگان خلق عرب در احواز به بیش از ۴۰۰ نَفَر رسید

0
821
Image processed by CodeCarvings Piczard ### FREE Community Edition ### on 2018-01-16 19:21:44Z | |

از آغاز اعتراضات خلق عرب الاحواز در هفتم فروردین سال جاری تا کنون بیش از ۴۰۰ نَفَر بازداشت شده اند. بدلیل افزایش تعداد بازداشت شدگان، آنها را در بین بازداشتگاههای اداره اطلاعات، اطلاعات سپاه و عملیات کارون و نیروی انتظامی تقسیم کرده اند.

روز شنبه ۱٨ فروردین قرار بود ۲۵۰ نَفَر از آنها را به زندان شیبان (مجتمع حرفه آموزی احواز) و بعضی را به زندان سپیدار منتقل کنند، تعدادی از بازداشت شدگان نیز به دیگر شهرها منتقل شده اند. 

 بنابر گزارش منابع محلی، اوج بازداشتها بعد از آتش سوزی قهوه خانه النوارس در بازارچه کیان شهر احواز صورت گرفته است. مردم آتش سوزی در این قهوه خانه را یک توطئه برنامه ریزی شده توسط نهادهای امنیتی جهت تغییر حرکت مسالمت آمیز مردم عرب به سوی اعمال خشونت آمیز و همچنین سرپوش گذاشتن بر اعتراضات مردمی می دانند، در این آتش سوزی ۱۱ نَفَر کشته و شماری از جوانان عرب مجروح شدند، اکثر این افراد جوانانی هستند که در تظاهرات شرکت می کردند و حتی بعضی از آنها با قید وثیقه آزاد شده بودند.

در بین بازداشت شدگان ده ها زن، نوجوان و جوانانی با رده های سنی بین ۱۶-۲۵ سال وجود دارند.شماری از معترضان مجروح و توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده اند، بعضی از خانواده هایی که با مراجعه به ستاد خبری به دنبال کسب خبری از بازداشت شدگان بودند نیز توسط نیروهای امنیتی دستگیر شده اند.

تا کنون هیچ کدام از مسولین یا نهادها و رسانه های حکومتی در مورد تعداد و محل نگهداری بازداشت شدگان اطلاعاتی را اعلام نکرده اند. محمدعلی موسوی جزایری، نماینده مجلس خبرگان رهبری و نماینده ولی فَقِیه در جمع مردم در کوی صیاحی شهر احواز و بعد از اعتراض مردم به بازداشت های خودسرانه در خیابانها به مردم قول داده است که کلیه بازداشت شدگان آزاد خواهند شد، اظهاراتی که بعضی از حاضرین آن را جهت آرام کردن خشم مردم عنوان کردند.

بنا به گزارش فعالین حقوق بشر؛ بیشتر بازداشتها در شهر احواز، کوت عبدالله، شهر آبادان، ملاشیه، عین ۲ (سیدکریم) و بندر ماهشهر بوده است.

وسعت جغرافیائی تظاهرات نسبت به قیام های قبلی بیشتر بوده است، بطوری که در شهر امیدیه برای اولین بار تظاهراتی صورت گرفته است. این اعتراضات مسالمت آمیز در مناطق و شهرهای مختلف از جمله مرکز احواز، کوی زویه، کوی علوی، کوت عبدالله، عین دو (سیدکریم)، ملاشیه، منطقه شیبان شهرستان باوی، شهر حمیدیه، امیدیه، آبادان، ماهشهر و چندین روستا در اطراف شهر احواز روی داده است.

جرقه این اعتراضات «قیام کرامت» نامیده شد در اعتراض به یک برنامه تلویزیونی آغاز شد. خلق عرب این برنامه را اهانت به کرامت و جهت حذف وجود تاریخی خود می دانند اما با شروع اعتراضات، خواسته‌های انباشته شده دیگری نیز توسط تظاهر کنندگان اعلام شد.

در برنامه “ببین و بساز” روز دوم فرودین ۱٣۹۷ در شبکه دوم صداوسیمای جمهوری اسلامی عروسک‌هایی که لباس محلی ملت های مختلف را بر تن دارند، را روی نقشه ایران گذاشته شدند ولی به جای عروسک عرب، عروسک دیگری در شهرهای عرب نشین گذاشته شد. خلق عرب این موضوع را بخشی از برنامه‌ریزی دولت ایران برای تغییر ساختار دموگرافیک شهرهای عرب نشین و جهت اسکان دادن مهاجران غیربومی و راندن عرب‌ها از شهرهایشان تلقی کردند.