سازمان دیده بان ژنوسید، در رابطه با نسل کشی کوردها در خاورمیانه هشدار داد

0
1607

روز شنبه 7 آپریل 2018 برابر با 18 فروردین 2718 کوردی (1397 شمسی)، سازمان دیده بان نسل کشی، هشداری در باره نسل کشی کوردها در ترکیه، سوریه و عراق را منتشر کرد.

روژی کورد: هشدار نسل کشی زمانی اتفاق می‌افتد که یک فرایند نسل کشی در حال انجام است، که اغلب با قتل عام و نسل کشی نشان داده می شود و با خطر فوری تخریب ریشه‌ ها و بخش ها همراه است.

بنا بر گزارش این سامان بین المللی، کوردها در معرض خطر نسل کشی گسترده توسط قدرت های منطقه ای ایران، عراق، ترکیه و سوریه هستند که همه آنها دارای جمعیت اقلیت های کورد هستند. در حال حاضر بزرگترین تهدید از جانب ترکیه است. در 20 ژانویه 2018 رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، عملیات نظامی مرزی را به شمال غربی سوریه با نام “Operation Olive Branch” آغاز کرد. این ماموریت هدفش بیرون راندن واحدهای حفاظت از مردم کورد (یا YPG) از منطقه عفرین بود. ترکیه، YPG را به عنوان شاخه‌ای از حزب کارگران کورد (PKK) می داند، که از سال 1984 شورشهایی را برای حقوق بیشتر و استقلال ، در سال های 1984 در ترکیه به وجود آورد. YPG انکار می کند که شاخه‌ای از PKK است و از سال 2014 با ایالات متحده (در میان کشورهای دیگر) در مبارزه با دولت اسلامی / Da’esh متحد است.

نیروهای مسلح ترکیه عملیات شعبه زیتون را با نگرانی ظاهری کمی برای قوانین جنگ، بمبارانها و پرتاب توپ به سمت شهرها بدون هیچ مشکلی انجام داده اند. صدها نفر از غیرنظامیان در اطراف عفرین، از جمله اقلیت های مذهبی آواره شده در جنگ سوریه و داعش، کشته شده اند. شواهدی وجود دارد که نشان می دهد نیروهای ترکیه عمدتا غیر نظامیان را هدف قرار داده اند.

دولت ترکیه و رسانه ها، YPG را “سازمان تروریستی” توصیف کرده اند و حمله خود به سوریه را به عنوان یک عملیات ضد ترور عنوان کرده اند. همچنین به تجاوز علیه همسایۀ جنوبی خود به عنوان “جهاد” اشاره دارند و از زبان ISIS و دیگر گروه های افراطی استفاده می کند. از اصطلاح “تروریست” در ترکیه به عنوان یک عبارت کلیدی برای غلبه بر مخالفان و قانونی کردن سرکوب حقوق بشر و آزادی ها استفاده می شود. از زمان کودتای سال 2015، دولت ترکیه هزاران تن از کارمندان دولت را اخراج کرده و صدها معلم، استاد، روزنامه نگار، سیاستمدار، کارمند حقوق بشر و دیگر رهبران فرهنگی را به دلیل مشکوک بودن به طرفداری «مخالفان» زندانی کرده است. بسیاری از این بازداشت شدگان به تروریسم متهم شده اند. اصطلاح “تروریست” نیز برای توجیه خشونت نظامی علیه اقلیت های کورد در جنوب شرقی کشور، جایی که حضور پ.ک.ک بسیار قوی است، مورد استفاده قرار می گیرد. عملیات عفرین برخلاف عملیات ضد تروریستی است که از سال 2015 در جنوب شرقی ترکیه اجرا شده است، در حالی که در شهرهای مانند جزیره، نیروهای امنیتی ترکیه اکثریت جمعیت را آواره کرده اند، حکومت نظامی برقرار کردند (که بعضی وقت ها بیست و چهار ساعت در روز برای هفته ها و حتی ماه ها)، آب و برق، را قطع کردند و ده ها غیرنظامی کشته شدند، نهادهای فرهنگی (از جمله مساجد)، گورستان ها را تخریب کردند و خانه هایشان را از بین بردند و وسایل خانه پخت و پز را تخریب کردند. حیوانات خانگی را کشتند و مزارع را نابود کردند. همچنین شعارهای نژادپرستی را بر روی ساختمان ها نوشته و پرچم ترکیه را از پنجره ها آویزان کردند. در جزیره Cizre – همانطور که در عفرینAfrin – از بدن جنگجویان زن زخمی شده، و یا کشته شده فیلم برداری شده و به طور گسترده ای در رسانه های اجتماعی به اشتراک گذاشته شد. این قساوت و بیرحمی به شدت قصد نسل کشی را نشان می دهد.

در سوریه، ارتش ترکیه و نیروهای تحت رهبری آن (که ممکن است جنگجویان داعش باشند)، کنترل کامل عفرین را در 25 مارس 2018 بدست آوردند.. آنها متهم به پیگیری سیاست «تغییر ترکیب جمعیتی» در منطقه عفرین هستند که با اسکان دادن خانواده های ترکمن و عرب خارج از منطقه در روستاها آنرا انجام میدهند.اکثریت جمعیت عفرین حدود 150،000 نفر، پیش از ورود سربازان ترک، همراه با رزمندگان YPG عقب نشینی کرده اند. گزارش های اخیر از داخل عفرین اشغالی، از ربودن ده ها تن از دختران و زنان جوان که توسط ترک ها و جهادیها سخن می گویند.