کشتار و زخمی نمودن سیستماتیک کولبران کورد در ایران ادامه دارد/اینبار سردشت

0
989

کشتار کولبران بویژه در سال 1396 شمسی، روندی صعودی به خود گرفته است، به گونه ای که تنها طی دو ماه انتهای سال 1396 شمسی، بیش از 32 کولبر از سوی نیروهای نظامی و هنگ مرزی جمهوری اسلامی ایران کشتە و زخمی و یا بازداشت شدەاند. در ادامه این کشتار سیستماتیک، یک کولبر دیگر اهل شهرستان سردشت، بشدت مجروح شده است.

مروفایتی: بنا بر گزارش رسیده به سازمان حقوق بشر کوردستان- روژهلات، غروب روز شنبه 4 فروردین ماه 1396 شمسی برابر با 24 مارس 2018، یک کولبر کورد اهل روستای “شموله” از توابع شهرستان ربط در استان ارومیه با هویت “لقمان محمدزاده”، 37 ساله و متاهل، بر اثر شلییک مستقیم نیروهای هنگ مرزی شهرستان سردشت در نزدیکی روستای کانی زرد از توابع شهرستان سردشت، از ناحیه شکم و ران پا بشدت زخمی شده است.

این در حالیست که بر اساس آژانس خبری کوردپا، روز یکشنبه 27 اسفندماه 1396 شمسی نیز، یک کولبر کورد اهل روستای “آسکول” از توابع شهرستان مریوان با هویت “محمد” بر اثر شلیک نیروهای انتظامی جمهوری اسلامی ایران بشدت مجروح شده است.

از سوی دیگر، طی ساعت اولیه بامداد روز جمعه 9 مارس 2018 برابر با 18 اسفندماه 1396 شمسی، چند نفر از کولبران اهل شهرستان پیرانشهر در محلی بە نام ”پتک“ در مناطق مرزی این شهرستان، از سوی نیروهای نظامی جمهوری اسلامی ایران، مورد یورش و تعقیب قرار گرفته اند.

این کولبران جهت نجات جان خود و کالاهای حمل شده از سوی آنها ناچار به گریز شده اند و در نتیجه به منطقه ای وارد شده اند که مین گذاری شده است. بر اثر انفجار مین های کاشته شده در این قسمت، 1 کولبر بنام “امیر خان رخیده” مشهور به “امیر شالی”، اهل روستای زرگتن پیرانهشر جان خود را از دست دادە و دستکم ٢ کولبر دیگر بە شدت مجروح شده اند  و یک نفر با هویت “مصطفی احمدپور”، اهل روستای شختان پیرانشهر از ناحیه پا دچار نقص عضو شده و یکی از پاهایش را از دست داده است. مصطفی احمدپور به بیمارستان مهاباد منتقل شده است.

جهت مشاهده آمار و گزارش کشتار و زخمی و دستگیری کولبران کورد طی دو ماه پایانی سال 1396 ششمسی اینجا کلیک کنید.

وجود کولبری در کوردستان در ایران، از نشانه های عدم اشتغال زائی و سیاست تبعیض امیز جمهوری اسلامی ایران می باشد. عدم وجود کار و درامد جهت تامین زندگی، مردم شهرها و روستاهای مرزی کوردستان در ایران را ناچار به روی اوردن به کولبری نموده است.

فعالین حقوق بشر در کوردستان معتقدند که کولبری، یکی از روشهای سیستماتیک جمهوری اسلامی ایران جهت جریحه دارکردن غرور انسان کورد و نیز تراشیدن بهانه ای برای کشتار آنها می باشد.

جمهوری اسلامی ایران، تاکنون بجای حل معضل بیکاری در کوردستان و ایجاد اشتغال زائی، صورت مسئله را پاک نموده و اقدام به کشتار کولبرانی می نماید که گاها کارتنی سیگار یا چای حمل می کنند.

این سیاست جمهوری اسلامی ایران در کوردستان، نوعی از نسل کشی تدریجی در کوردستان می باشد که هر روز جان عده ای از کوردها را در شهرهای مرزی می گیرد و گاه شهروندان عادی و غیرکولبر را نیز قربانی نموده است.