احضار و تهدید دستکم 50 تن از فعالین مدنی کورد از سوی وزارت اطلاعات طی یک هفته گذشته/ گزارش

0
1345

مراسم نوروزی در شرق کوردستان، علیرغم تمامی تهدیدها، احضارها و بازداشتها باشکوه تر از هر سال دیگر در حال برگزاری است. این مراسم بویژه در دو استان سنندج و کرماشان باشکوه تر از هر منطقه دیگر شرق کوردستان در حال برگزاری است. تنگیسر و نی امسال به گل سرسبد نوروز کوردها در شرق کوردستان تبدیل شده اند به گونه ای که گردشگران خارجی ای را که در هنگام نوروز به ایران رفته اند را به سوی خود جلب نموده اند. ایلام نیز امسال متفاوت تر از هر سال، نوروز ملی کوردها را گراممی داشت، این در حالیست که بازداشت، احضار و تهدید فعالین مدنی با خشن ترین شویه خود ادامه دارد. فعالین مدنی کورد، نوروز امسال را “نوروز استقلال” نامگذاری کرده اند.

مروفایتی: بنا بر گزارشهای رسیده به سازمان حقوق بشر کوردستان – روژهلات، طی روزهای اول تا پنجم فروردین ماه 1396 برابر با 21 تا 25 مارس 2018، دستکم 32 تن از فعالین مدنی شهر پیرانشهر از سوی وزارت اطلاعات تهدید شده اند. این گزارش حاکی از آنست که تاکنون 22 تن از آنها به وزارت اطلاعات فراخوانده و تهدید شده اند. این افراد پس از تهدیدهای فراوان وزارت اطلاعات و کسب تعهد مبنی بر عدم مشارکت و ادامه مشارکت در مراسم نوروزی و ناچار نمودنشان به ماندن در منزل طی 13 روز ابتدای سال نو شمسی، آزاد شده اند.

مروفایتی بنا به دلایل امنیتی و نیز کمک به برگزاری جشن نوروزی در این شهرستان، اسامی این 22 تن را در حال حاضر فاش نمی کند. در صورت لزوم و تقاضای سازمانهای حقوق بشری معترف و جهانی، این اسامی در اختیار آنها قرار داده خواهد شد.

از سوی دیگر، 29 اسفندماه 1396 شمسی برابر با 20 مارس 2018، سه تن از فعالین مدنی اهل شهرستان سلماس بنامهای “مخمد جباری”، “امین جداری” و “حمدالله کارساز” از سوی وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران فراخوانده شده اند و پس از تهدید و اخذ تعهد مبنی بر عدم مشارکت در مراسم نوروز، جشن ملی کوردها، به صورت موقت آزاد شده اند.

همچنین، روز دوشنبه 28 اسفندماه 1396 شمسی، پنج تن از فعالین مدنی شهرستان سنندج بنامهای “محسن مرادی”، “آریوان شاکری”، “مهران محمدی”، عرفان ساعدپناه”، و “سالار کاظمی” از سوی وزارت اطلاعات احضار و مورد بازجوئی و تهدید شفاهی قرار گرفته اند.

همچنین عطا رحمانزاده، فعال مدنی اهل شهرستان سقز، روز 29 اسفندماه برابر با 20 مارس 2018 از سوی وزارت اطلاعات در این شهرستان، احضار و مورد تهدید قرار گرفته است. وزارت اطلاعات رسما به وی اعلام کرده است که حق خروج از منزل در ایام نوروز و به ویژه در روز اول سال نو شمسی را ندارد.

عطا رحمانزاده، فعال مدنی شناخته شده کورد اهل شهرستان سقز، سال گذشته نیز به علت مشارکت در مراسم نوروزی و اجرای آن، دو ماه را در حبس بسر برده است.

 از سوی دیگر طی روزهای 28 و 29 اسفندامه 1396 شمسی برابر با 19 و 20 مارس 2018، گذشته، 8 تن از فعالین مدنی شناخته شده شهرستان سقز در استان سنندج، از سوی نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی ایران در این شهرستان احضار و تهدید شده اند.

بنا بر این گزارش، “سلیمان عبدی”، فعال مدنی و معلم، “مظفرر ابراهیم پور”، مسئول انجمن “ژینگه” سقز، “حسن محمودی”، معلم مدارس و استاد موسیقی، “عطا رحمانی” فعال مدنی و “هژیر شریفی”، فال مدنی، از سوی نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی ایران احضار شده اند.

این احضارها جهت ممانعت بعمل آوردن از برگزاری مراسم جشن ملی کوردها، یعنی جشن نوروز و بکارگیری نمادین نمادهای ملی کوردها، هر ساله انجام می شود.

این دستگیری و احضار و تهدیدها در حالی صورت می گیرد که، روز چهارشنبه 21 مارس برابر با 1 نوروز 2718 کوردی /1397 شمسی، برای دومین روز متوالی به روستای “نی” از توابع شهرستان مریوان در استان سنندج یورش برده اند.

علیت این یورش، برگزاری مراسم نوروزی در این روستا با استفاده از سمبلها و سرود ملی می باشد.

گزارشهای رسیده حاکی از استفاده ماموران رژیم ایران از گاز اشک آور و برخی دیگر از گازهای نامتعارف می باشد.

تاکنون چند تن از اهالی این روستا از جمله زنان و کودکان مجروح شده اند.

پس از یورش ماموران رژیم ایران به این روستا و تهدید جهت عدم برگزاری این مراسم، مردم شهرک “نی” به مخالفت با ماموران و در نتیجه مقاومت در برابر آنان پرداختند که به رب و شتم مردم و شلییک از سوی نیروهای رژیم ایران منجر شد.