سقز: قطع هر دو پای یک حوان کورد بر اثر انفجار مین/ گزارش

0
964

انفجار مین در سنندج و سردشت بار دیگر حادثه آفرید. گفته می شود این مین ها، از زمان جنگ ایران و عراق برجای مانده اند اما گزارشات رسیده مبنی بر کاشت مینهای جدید از سوی سپاه تروریستی پاسداران ایران در مناطق مرزی کوردستان در ایران می باشد.

مروفایتی: بنا بر گزارش رسیده به سازمان حقوق بشر کوردستان- روژهلات، یک جوان کورد اهل روستای اسحاق‌آباد بنام “منصور مرادی” ۳٦ ساله، روز چهارشنبه ۳ فروردین ۱۳۹۷، برابر با 23 مارس، بر اثر انفجار مین هر دو پای خود را از دست داده و نقص عضو شده است.

بنا بر این گزارش، این انفجار مین در مرز سیف در بسطام (سقز) بوقوع پیوسته است.

این جوان کورد در بیمارستان بستری میباشد و وضعیت جسمانی وی وخیم گزارش شده است.

این در حالیست که انفجار مین در سردشت، روز چهارشنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۶ شمسی نیز در شهرستان سردشت، سبب تلف شدن چندین رأس احشام دامداران و مردم این منطقه شده است.

این انفجار در روستای گرویس سردشت در منطقه آلان واقع در استان ارومیه، منجر به کشته شدن چند راس از احشام مردم این روستا گردید.

این در حالیست که، طی ساعت اولیه بامداد روز جمعه 9 مارس 2018 برابر با 18 اسفندماه 1396 شمسی، چند نفر از کولبران اهل شهرستان پیرانشهر در محلی بە نام ”پتک“ در مناطق مرزی این شهرستان، از سوی نیروهای نظامی جمهوری اسلامی ایران، مورد یورش و تعقیب قرار گرفته اند.

این کولبران جهت نجات جان خود و کالاهای حمل شده از سوی آنها ناچار به گریز شده اند و در نتیجه به منطقه ای وارد شده اند که مین گذاری شده است. بر اثر انفجار مین های کاشته شده در این قسمت، 1 کولبر بنام “امیر خان رخیده” مشهور به “امیر شالی”، اهل روستای زرگتن پیرانهشر جان خود را از دست دادە و دستکم ٢ کولبر دیگر بە شدت مجروح شده اند  و یک نفر با هویت “مصطفی احمدپور”، اهل روستای شختان پیرانشهر از ناحیه پا دچار نقص عضو شده و یکی از پاهایش را از دست داده است. مصطفی احمدپور به بیمارستان مهاباد منتقل شده است.

ا وجود اینکه مقامات جمهوری اسلامی این مین ها را به دوران جنگ هشت ساله بین ایران و عراق منتسب می نمایند، اما برخی از گزارشها حاکی از وجود مین های تازه طی یک سال گذشته در مناطق مرزی بین کوردستان ایران و اقلیم کوردستان می باشد.

سالانه دهها تن در شهرهای مرزی و بخصوص در کوردستان به علت انفجار مین جان خود را از دست میدهند یا دچار معلولیت و نقص جسمی میشوند، با این وظعیت هم تا کنون حکومت جمهوری اسلامی ایران به بهانه نا ارام بودن مناطق مرزی حاضر نشده است این مناطق را از وجود مین‌ها پاکسازی کند.

همچنین تا کنون ایران هیچکدام از پیمان نامه‌های جهانی علیه مین و بویژه پیماننامه‌ اوتاوای را امضا نکرده است.

 با وجود اینکه ادعا می شود این مینها متعلق به دوران جنگ هشت ساله بین ایران و عراق می باشد، اما برخی از گزارشها ناشی از مین گذاریهای جدید از سوی نیروهای انتظامی و هنگ مرزی در نواحی مرزی بین اقلیم کوردستان و کوردستان ایران می باشد.