دستگیری یک شهروند کورد اهل بوکان به جرم برافراشتن پرچم کوردستان

0
1208

دستگیری شهروندان کورد در مراسم نوروزی به بهانه های واهی از جمله “برافراشتن پرجم کوردستان” و یا مشارکت در برگزاری این مراسم ملی کوردها ادامه دارد.

مروفایتی: بنا بر گزارش رسیده به سازمان حقوق بشر کوردستان- روژهلات، در ادامه دستگیریها و احضارهای نوروزی، روز چهارشنبه 21 مارس برابر با 1 فروردین ماه 1396 شمسی، یک شهروند اهل بوکان بنام “بهزاد سلیم زاده”، فرزند انور به جرم برافراشتن پرچم کردستان توسط ماموران امنیتی جمهوری اسلامی ایران بازداشت شد.

این شهروند بوکانی در کوه “برد زرد”، بوکان در روز اول برگزاری عید نوروز که جشن ملی کوردها کوردها می باشد، پرچم کردستان را برافراشته است.

قبلا نیز «امیر ارژنگی»، ۲۱ ساله، فرزند مختار و «باسط افشار»، ۱۹ ساله، فرزند رضا که از سوی دادگاه انقلاب به اتهام «حمل پرچم کوردستان در مراسمات نوروز» هر کدام به دو سال حبس تعزیری محکوم شده‌اند، روز ۲۲ آذر ۱۳۹۶ جهت اجرای حکم به زندان مریوان انتقال داده شده اند.

این دو شهروند کورد که 18 آبان ماه 1396 شمسی از سوی دادگاه انقلاب مریوان به حبس محکوم شده بودند، قبلا با تودیع وثیقە به صورت موقت آزاد شده بودند.

تمور ارژنگی و باسط افشار، در دادگاه بدوی، هرکدام به سه سال حبس و تبعید به بلوچستان محکوم شده بودند که این حکم در دادگاه تجدیدنظر برای هر کدام به دو سال حبس تقلیل یافت.

این دو شهروند اهل روستای “نی” از توابع شهرستان مریوان روز پنج شنبە 18 آبان 1396 شمسی برابر با 9 نوامبر2017، از سوی دادگاه انقلاب مریوان، بە تحمل ٤ سال حبس تحمیلی محکوم شده بودند.

جمهوری اسلامی ایران، پرچم کوردستان را به عنوان پرچم اقلیم کوردستان عراق و نه پرچم ملی کوردها می شناسد اما با این وجود برافراشتن انرا به عنوان جرم تلقی می کند که می تواند از 6 ماه تا 2 سال حبس و نیز جریمه مادی بدنبال دارد.