یک هنرمند پناهجوی کورد مقیم کشور اتریش در خطر دیپورت شدن به ایران قرار دارد

0
1742

بنا بر عواملی نامعلوم و به عنوان نمونه بارزی از نقض حقوق بشر از سوی شورهای اروپائی، شمار کوردهای کوردستان ایران که در معرض دیپورت قرار دارند افزوده شده است، دیپورتهائی که در صورت انجام آن، خطر بازداشت، حبس طولانی مدت و حتی اعدام این شهروندان کورد را در ایران تهدید می کند.

مروفایتی: بنا بر گزارش رسیده به سازمان حقوق بشر کوردستان- روژهلات، “شاهو مرادی”، هنرمند پناهجوی کورد اهل مریوان که عضو ارکستر سمفونیک (kärnten) یکی از ایالت های اتریش نیز می باشد، اکنون در معرض دیپورت و بازگردانده شدن به ایران قرار گرفته است. در صورت دیپورت شدن وی، با توجه به سوابق و فعالیتهای قبلی وی و نیز گسترش خشونت و نقض حقوق بشر به ویژه در کوردستان در ایران (شرق کوردستان) جان وی در معرض خطر جدی قرار خواهد گرفت.

این هنرمند کورد،  بە دلیل مسائل و فعالیت سیاسی ناچار به ترک ایران شده و در ایران نیز تحت تعقیب ابوده است.

بنا بر این گزارش، مقامات قضایی اتریش به وی اطلاع داده اند که وی را به زودی به كشور ایران دیپورت خواهند نمود.

سازمان حقوق بشر کوردستان- روژهلات، به عنوان سازمانی قانونی و مدافع حقوق بشر کوردها و دیگر ملیتهای غیرفارس در ایران از کلیه مجامع حقوق بشری، فعالان سیاسی و حقوق بشری، وکلای متعهد، نهادهای مدنی و تمامی کسانی که در راه آزادی و حقوق بشر مبارزه میکنند درخواست می نماید تا از هر راهی و به هر طریقی که میتوانند از بازگردانده شدن وی به ایران ممانعت بعمل آورند. بازگردانیده شدن وی به ایران به معنای تسلیم نمودن آزادی بیان و به بازیچه گرفتن حقوق بشر می باشد.

طی تابستان گذشته، دیاکو هاشمی، جوان 24 ساله کورد، که پس از بازگشت از اروپا از سوی نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی ایران در شهر کرج دستگیر شده بود، تحت شکنجه جان باخت. دیاکو هاشمی، 24 ساله و اهل شهرستان روانسر بودد که از سال 2011 در کشور فنلاند موفق به اخذ اقامت گردیده بود و به صورت قانونی به ایران بازگشته بود.

از سوی دیگر، روز سه شنبه 6 مارس 2018 برابر با 15 اسفندماه 1396 شمسی، اعضای خانواده یک پناهنده کورد اهل شهرستان سقز بنام “بارزان فاروقی”، از جمله پسر 13 ساله وی بنام “محمد فاروقی” و دختر 5 ساله وی بنام “آلا فاروقی” از سوی حراست فرودگاه تبریز بازداشت شده و تا لحظه انتشار این خبر آزاد نشده اند.

بنا بر گزارش رسیده زن و فرزندان این پناهنده سیاسی کورد درصدد بوده اند تا قبل از شروع جشن باستانی و ملی کوردها یعنی جشن نوروز، از طریق استانبول ترکیه به شهر سقز بازگشته و به دیدار از آشنایان و فامیل های خود بپردازند.

همچنین، ضياء سوارى 24 ساله از اهالى كوى علوى(حي الثورة) كه در مارس 2016 از هلند به احواز برگشته بود در 14/04/2016 توسط قرارگاه امنيتى سپاه ابوالفضل العباس دستگير و به اتهام عضويت در جنبش آزادى بخش الأحواز و فعاليت تبليغى عليه نظام جمهورى اسلامى ايران محاكمه و به استناد مواد 500 و 499 ناظر به ماده 5 قانون مجازات اسلامى به 6 سال حبس تعزيرى توسط شعبه 2 دادگاه انقلاب اسلامى احواز محكوم شد.

كریم دحیمی فعال حقوق بشر عرب احوازی ضمن تائید این خبر به‌ مروفایتی میگوید : حكم اوليه بعد از درخواست تجديد نظر در شعبه 16(قاضى سعيد كوشا) بررسى و ضمن رد اعتراض تجديد نظر خواه رأى شعبه 2 دادسراى انقلاب را تاييد و اخيراً به ضياء سوارى ابلاغ گرديد.