یک فعال سیاسی کورد در ترکیه در معرض تحویل به ایران و یا حبس طولانی مدت قرار دارد

0
1055

سوء ظن ترکیه نسبت به کوردهای پناهجو در این کشور و اتهام واهی “همکاری با تروریسم”، جان کوردهای پناهجوی کوردستان ایران را به شدت تهدید می کند. یک پیشمرگ سابق حزب کمونیست ایران شاخه کوردستان در ترکیه از سوی نیروهای امنیتی دستگیر و تاکنون سرنوشت وی نامشخص است.

مروفایتی: بنا بر گزارش رسیده به سازمان حقوق بشر کوردستان- روژهلات، شورش شکری، اهل شهرستان سنندج و پیشمرگ سابق حزب کمونیست ایران شاخه کوردستان و فعال سیاسی کورد که اکنون مدت یک سال است به امید رسیدن به کشوری آرام به ترکیه رفته است، در عین سفر از شهر اسکی شهیر به شهر وان و دیدار با خانواده اش از سوی نیروهای امنیتی ترکیه دستگیر و بازداشت شده است. سرنوشت وی تاکنون در هاله ای از ابهام قرار دارد.

بنا بر اظهارات شرمین محمدپور، همسر این فعال سیاسی کورد که در شهر وان ساکن است، شورش شکری روز جمعه 16 مارس برابر با 25 اسفندماه 1396 شمسی به قصد دیدار با خانواده و همسرش از شهر اسکی شهیر راهی شهر وان شده است.

شرمین محمدی در مصاحبه ای اختصاصی با “مروفایتی” گفت: “شورش به همراه یکی از دوستانش بنام عرفان افشاری، پناهجوی کورد اهل کرماشان و مقیم شهر اسکی شهیر ترکیه، ساعت 13:00 آن روز، به قصد سفر به وان و دیدار با خانواده اش راهی ترمینال شده است. پس از آن خبری از شورش و دوستش عرفان در دست نبوده است. دستگاه تلفن عرفان تاکنون نیز خاموش می باشد و اطلاعی از وی در دست نیست”.

همسر این فعال سیاسی کورد در ادامه افزود: “ساعت 10:00 روز پنج شنبه 22 مارس برابر با 2 فروردین ماه 1397 شمسی، از اداره امنیت شهرستان اسکی شهیر به صورت تلفنی به من اطلاع داده شد که شورش شکری، به اتهام “تروریسم” و همکاری با پارت کارگران کوردستان دستگیر و بازداشت شده است”.

وی افزود: “اداره امنیت اسکی شهیر سوالاتی در رابطه با سابقه فعالیتهای همسرم از من نمودند این در حالیست که شورش هیچگاه حتی در جنگ هم شهرکت نداشته است و فعالیتهای وی حتی در مدت دو سال عضویت وی در حزب کمونیست ایران شاخه کوردستان نیز سیاسی بوده است و نه نظامی و هیچگونه ارتباطی با پارت کارگران کوردستان نداشته است”.

بنا بر اظهارات همسر این فعال سیاسی کورد اهل کوردستان ایران و شهرستان سنندج، شورش که در نظر داشته است با خانواده اش دیدار نماید، جهت اجرای مراسمی خانوادگی با خود لباس کوردی بهمراه داشته است و همچنین در گوشی موبایل خود، تصاویری از دوران پیشمرگ بودن خود بهمراه داشته است و همین امر ظن امنیت و پلیس ترکیه را برانگیخته است”.

سازمان حقوق بشر کوردستان- روژهلات، ضمن محکوم نمودن بازداشت این پناهجوی کورد در ترکیه از تمامی فعالین حقوق بشر کورد، جهان و تمامی سازمانهای حقوق بشری می طلبد تا تلاشهای خود در این رابطه را به صورتی جدی انجام دهند. در صورت دیپورت وی به ایران، جان وی در معرض خطر جدی اعدام و مرگ قرار دارد.