فعال مدنی سقزی تهدید به حبس در منزل در روز نوروز شد

0
911

فشار بر فعالین مدنی شهرستان سقز به منظور ممانعت از برگزاری جشن ملی نوروز، از سوی وزارت اطلاعات ادامه دارد. یکی از فعالین مدنی این شهرستان تهدید به حبس در منزل در ایام نوروز شده است.

مروفایتی: بنا بر گزاش خبرنگار سازمان حقوق بشر کوردستان- روژهلات از سقز، عطا رحمانزاده، فعال مدنی اهل شهرستان سقز، از سوی وزارت اطلاعات در این شهرستان، احضار و مورد تهدید قرار گرفته است. وزارت اطلاعات رسما به وی اعلام کرده است که حق خروج از منزل در ایام نوروز و به ویژه در روز اول سال نو شمسی را ندارد.

عطا رحمانزاده، فعال مدنی شناخته شده کورد اهل شهرستان سقز، سال گذشته نیز به علیت مشارکت در مراسم نوروزی و اجرای آن، دو ماه را در حبس بسر برده است.

جمهوری اسلامی ایران از بیانیه هماهنگ 5 حزب کوردی مخالف رژیم ایران جهت برگزاری مراسم نوروز و استفاده از نمادهای کوردی از جمله لباس کوردی خاکی رنگ برای مردان و بکارگیری و استفاده از “جامانه” خشمگین و نگران است.

طی پنج روز گذشته، 8 تن از فعالین مدنی شناخته شده شهرستان سقز در استان سنندج، از سوی نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی ایران در این شهرستان احضار و تهدید شده اند.

بنا بر این گزارش، “سلیمان عبدی”، فعال مدنی و معلم، “مظفرر ابراهیم پور”، مسئول انجمن “ژینگه” سقز، “حسن محمودی”، معلم مدارس و استاد موسیقی، “عطا رحمانی” فعال مدنی و “هژیر شریفی”، فال مدنی، از سوی نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی ایران احضار شده اند.

این احضارها جهت ممانعت بعمل آوردن از برگزاری مراسم جشن ملی کوردها، یعنی جشن نوروز و بکارگیری نمادین نمادهای ملی کوردها، هر ساله انجام می شود.

طی هفته گذشته، احزاب کورد مخالف رژیم ایران، طی بیانیه ای مشترک از مردم کورد خواسته اند تا به پوشیدن لباس با رنگ خاکی و نیز بستن جامانه، همبستگی خود را با مبارزات ملی کوردها و مخالفت با رژیم ایران اعلام نمایند.