دراویش گنابادی در معرض کشتار قانونی و نیازمند پشتیانی جهانی

0
909

حمله برنامه ریزی شده بک اتوبوس در تهران به ماموران انتظامی که گفته می شود 5 تن را کشته است، اینک راه را برای کشتار دسته جمعی دراویش گنابادی هموار نموده است.

مروفایتی: روز دوشنبه 19 فوریه برابر با 30 دی ماه 1396 شمسی، ویدیوئی در شبکه های اجتماعی منتشر شد که بر اساس آن یک اتوبوس سفید رنگ، به نیروهای انتظامی جمهوری اسلامی ایران حمله ور شده و 5 تن را نیز کشته است. این اتوبوس متعلق به شرکت ایساکو بوده و از ان جهت انتقال نیروهای انتظامی و پلیس از کرج به تهران استفاده می شده است.

از همان شب حادثه که خود رژیم ایران آنرا طراحی کرده است، یورش مسئولین و مقامات رژیم ایران از جمله عطاءالله مهاجرانی به دراویش گنابادی شروع و آنها را داعشی نامیدند.

یورش به دراویش گنابادی امر تازه ای ننیست اما از همان غروب روز دوشنبه 19 فوریه تاکنون سرکوبها به صورتی برنامه ریزی شده و قانونی ادامه دارد. دراویش گنابادی که تاکنون چندین تحصن مسالمت آمیز را در راستای آزادی رهبر خود و نیز همفکرانشان برگزار کرده اند، از سوی ماموران انتظامی ایران با شدیدترین شیوه ها سرکوب می شوند.

محمد ثلاث یکی از دراویشی است که با ضرب و شتم شدید مامورین بازداشت شده و به گفته کسانی که در لحظه بازداشت او را دیده‌اند، آقای ثلاث زخم‌های زیادی برداشته و وضعیت وخیمی داشته است.

سعید سلطانپور، درویش دیگری است که از ناحیه گردن مصدوم شده است و درویش دیگری نیز که نامش ذکر نشده است از ناحیه چشم مصدوم شده است.

روز جمعه 23 فوریه، برخی ائمه جماعات در ایران نیز با “تروریست” و “انگلیسی” خواندن این افراد، آنها را با داعش در عراق و سوریه مقایسه کردند.

محمدعلی موحدی کرمانی، امام جمعه موقت تهران در خطبه‌های نماز جمعه ٤ اسفند خواستار برخورد قاطعانه دستگاه قضائی با “جنایتکارانی” شد که مرتکب “قتل و تعرض” به خانه‌ها، مغازه‌ها و ماشین‌های مردم شدند.

امام‌جمعه مشهد همچنین گفته که «این دراویشی که به آن‌ها گنابادی می‌گویند در اصل ملاسلطانی هستند که برای منحرف کردن اذهان نام خود را عوض کردند. ملاسلطان عنصری بود که توسط انگلیسی‌ها ساخته و در بیدخت گناباد مستقر شد و جریان دراویش را با عنوان عرفان راه انداخت».

اسدالله ایمانی، امام جمعه شیراز هم با بیان اینکه «منافقین در پوشش دراویش آشوب کردند» در ادامه تأکید کرده که «عمق حادثه» خیابان پاسداران باید برای مردم تشریح شود.

از سوی دیگر محمد سعیدی، امام جمعه قم نیز با « فتنه» خواندن درگیری‌ها در خیابان پاسداران و برخوردها با دراویش، این حوادث را دارای «ماهیت تروریستی» دانسته است.

این سخنان و خطابه ها در حالیست که طی روز پنج شنبه 22 فوریه، محمد باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران نیز دراویش را داعشی نامیده بود و گفته است که بشدت آنها را سرکوب خواهند کرد.

با توجه به این سخنان و خطابه ها، اکنون، دراویش گنابادی بیش از هر زمان دیگر در ایران در معرض کشتار و ژنوساید قرار دارند، کشتاری که دولت ایران به صورتی کاملا داعشی آنرا طراحی و زمینه را برای آن فراهم نموده است.

بیم آن وجود دارد که دراویش گنابادی اینبار به صورت مستقیم در عین اعتراضات مسالمت آمیز خود مورد هدف گلوله به قصد کشتن قرار گیرند.

از دیگر سوی بیم آن وجود دارد تا دراویش گنابادی در زندان در زیر شکنجه و به صورتی عمدی کشته شوند.

از اینرو وخامت اوضاع در این زمینه می طلبد تا سازمانهای حقوق بشری و نهادهای جهانی حقوق بشر، در این زمینه اقدامات لازمه را انجام دهند.

سازمان حقوق بشر کووردستان- روژهلات، با احساس و پی بردن به وخامت این وضع و نیز احتمال قطعی بروز کشتار جمعی دراویش گنابادی از سوی رژیم ایران، از تمامی سازمانهای حقوق بشری در ایران و جهان می خواهد تا با صدور قطعنامه، هماهنگی با نهادهای بین المللی و نیز مراجع ذیصلاح، تمامی هم و تلاش خود را جهت کاستن از احتمال ژنوساید شدن دراویش گنابادی، انجام دهند.

ل.کریمی خبرنگار مروفایتی