اعضای خانواده دو فعال احوازی از سوی وزارت اطلاعات به گروگان گرفته شدند

0
927

نیروهای امنیتی رژیم ایران 10 تن از اعضای خانواده‌های دو فعال احوازی را به عنوان گروگان دستگیر کرده و آزادی آنها را به تسلیم شدن یکی از اعضای خانواده که مذهب خود را تغییر داده است، منوط کرده‌اند.

مروفایتی: بنا بر گزارشات منتشره از سوی فعالین حقوق بشر در اخواز، نیروهای امنیتی ایران روز 12 فوریه برابر با 23 بهمن ماه 1396 شمسی به دلیل تغییر مذهب یک شهروند احوازی به نام رضا شحیتات، اقدام به دستگیری و گروگانگیری پدر این شهروند و همچنین همسران و فرزندان دو تن از عموهای او کردند.

بر این اساس همسر و فرزندان عبدالامير شحيتات در منطقه مرزی شلمچه دستگیر و به مکان نام مشخصی منتقل شدند. یک روز پس از آن اعضای خانواده سعيد سيمسار (شحيتات) در فرودگاه بین‌المللی خمینی تهران دستگیر شدند. نیروهای امنیتی ایران به دستگیری همسران و فرزندان این دو شهروند احوازی اکتفا نکرده و در 15 فوریه 2018 به منزل برادر آنها یورش برده و برادرشان قاسم را دستگیر و به مکان نامعلومی منتقل کردند.

دلیل این دستگیری‌ها تغییر مذهب یکی از اعضای خانواده شحیتات به نام رضا شحیتات فرزند قاسم است که از تشیع به تسنن تغییر مذهب داده و به این دلیل تحت تعقیب نیروهای امنیتی قرار گرفته و ایران خواستار تسلیم شدن او یا فاش شدن محل اختفایش توسط اعضای خانواده‌اش شده است.

سازمان حقوق بشر احواز ضمن توصیف دستگیری خانواده شهروندان احوازی به “گروگان‌گیری” به نقل از منابع خبری خود اعضای دستگیر شده خانواده‌های این دو شهروند را به شرح ذیل گزارش کرد.

احمد 16 ساله، زینب 12 ساله، طارق 7 ساله و عثمان 4 ساله فرزندان سعيد سيمسار هستند که به همراه فریده، مادر 34 ساله‌شان در فرودگاه بین‌المللی امام خمینی تهران دستگیر شدند. از خانواده عبدالأمير سيمسار نیز وداد سرداح همسر 40 ساله او به همراه فرزندانش معصومه 21 ساله، محمد 16 ساله و ساهره 12 ساله در منطقه مرزی شلمچه دستگیر شده و به مکان نام مشخصی منتقل شدند.

قاسم شحیتات برادر بزرگتر عبدالأمير سيمسار که 55 سال دارد نیز به دلیل تغییر مذهب پسرش رضا شحیتات دستگیر شده و اطلاعی از وضعیت فعلی او در دست نیست.

سازمان حقوق بشر احواز در بیانیه‌ای که در این‌باره منتشر کرد، درباره احتمال شکنجه شدن افراد دستگیر شده، هشدار داد و خواستار آزادی فوری و بدون قید و شرط آنها شد.