درخواست سازمان ملل از ایران برای توقف اعدام افراد زیر سن قانونی

0
661

کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد، روز جمعه شانزدهم فوریه، از ایران خواست اعدام کسانی را که پیش از رسیدن به سن قانونی مرتکب جرم شده‌اند، فورا متوقف کند.

 مروفایتی: زید رعد الحسین، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد، گفت: “اعدام افرادی که در خردسالی مرتکب جرم شده‌اند، فارغ از نوع جرم و شرایطی که جرم در آن اتفاق افتاده، مغایر با حقوق بین‌الملل است.”

وی با اشاره به اعدام این افراد در ایران گفت که این امر نقض دو معاهده بین المللی است که این کشور امضا کرده است؛ یعنی کنوانسیون بین المللی حقوق مدنی و سیاسی و کنوانسیون حقوق کودک.

درخواست سازمان ملل از ایران برای توقف این اعدامها در حالی صورت می گیرد که، دیده‌بان حقوق بشر اعلام کرد که در ماه ژانویه ۲۰۱۸ حداقل سه “مجرم کودک” در نقاط مختلف ایران اعدام شده‌اند.

بنا بر گزارش این سازمان حقوق بشری مقامات زندان کرج (۴ ژانویه) امیرحسین پورجعفر را به جرم تجاوز در ۱۶ سالگی به دختری سه ساله و قتل او اعدام کرده‌اند. پورجعفر در زمان اعدام ۱۸ ساله بوده است. او در ۳۰ دسامبر ۲۰۱۷ به روزنامه‌ی شرق گفته بود که در زمان ارتکاب جرم تحت تأثیر الکل بوده است.

علی کاظمی را هم به جرم قتلی که در سن ۱۵ سالگی مرتکب شده بود (۳۰ ژانویه) در نوشهر اعدام کردند. او متهم شده بود که در جریان یک دعوای گروهی مرد دیگری را کشته است. کاظمی به هنگام اجرای حکم اعدام ۲۲ سال سن داشت

اعدام کاظمی اعتراض نهادهای حقوق بشری را در سطح جهان برانگیخت. بربل کوفلر، مسئول امور حقوق بشر در دولت آلمان روز ۱۱ بهمن‌ماه (۳۱ ژانویه) اعدام علی کاظمی در ایران را محکوم کرد و آن را “غیرقابل قبول” و ناقض قوانین بین‌المللی خواند.

محبوبه مفیدی نیز یکی دیگر از اعدام شدگان است که در زمان وقوع جرم تنها 17 سال سن داشته است. وی متهم بود با همدستی برادر شوهر خود در ۲۶ آذر ماه ۱۳۹۲، همسر خود را به قتل رسانده است. وی سال ۱۳۸۸ زمانی که تنها ۱۳ سال سن داشت به عقد همسر خود در آمد و آن‌دو تنها یک ماه پیش از ارتکاب قتل عروسی کرده بودند.

بازداشت این کودک-مجرم چندین ماه پس از انجام قتل و پس از آن صورت گرفت که پزشکی قانونی جواب سم‌شناسی را اعلام کرد.

کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد اضافه کرد: “متأسفانه باید بگویم که ایران این ممنوعیت قطعی را نقض کرده… بسیار بیشتر از هر کشور دیگر.”

زید رعد الحسین گفت از ابتدای سال میلادی تاکنون سه نفر شامل دو مرد و یک زن را، که در زمان خردسالی مرتکب جرم شده‌ بودند، اعدام کرده است.

به گفته این مقام سازمان ملل، هشتاد محکوم دیگر از این نوع در ایران، در انتظار اعدام به سر می‌برند.